Sjekket ukehvil i bil i testkontroll

Første kontroll gjennomført, men ingen ble anmeldt tross mange mistenkte brudd. Årsaken er enkel.

Illustrasjonsbilde fra Vestby.
Illustrasjonsbilde fra Vestby. Foto: Svein-Ove Arnesen
Publisert Oppdatert

Det er ikke tillatt å ta ordinær ukehvil i bilen. Men dette har i en rekke år bokstavelig talt vært en sovende regel.

Flere land har den siste tiden sett muligheten til å verne egne transportører, som gjerne har muligheten til å ta ukehvilen hjemme, ved å håndheve regelen.

EU-domstolen avgjorde forøvrig at det er ulovlig å ta ukehvilen i hytta så sent som i desember 2017 etter at en belgisk transportør med søvnproblemer trakk staten for retten etter at Belgia i 2014 innførte bøter på 1800 euro for å ta ordinær ukehvil i hytta. For ordens skyld: Det er fortsatt tillatt å ta forkortet ukehvil i hytta.

Det betyr at det også i Norge er forbudt å ta ukehvilen i hytta og natt til mandag foretok kontrollører i vegvesenet en «testkontroll» for å høste erfaringer om hvor stort problemet egentlig er.

En rekke sjåfører i området rundt Larvik-Porsgrunn og i Kristiansand fikk dermed kontrollbesøk og det ble kanskje ikke helt uventet fastslått at ukehvil i hytta er utbredt.

Dette har fått vår nye samferdselsminister, Jon Georg Dale, til å reagere. - Denne første kontrollen viser at det er et behov for slike kontroller, sier Dale som forteller at mange sjåfører ikke var oppmerksomme på at den ordinære hvilen i hytta ikke er lovlig i Norge.

Allikevel har kontrollørene et problem med bevisbyrden. Manglende krav til dokumentasjon gjør at kontrollmyndighetene må tenke nytt når det gjelder å avdekke bruddene. Derfor valgte Statens vegvesen å ikke reagere med å anmelde noen av de mistenkte bruddene under denne første aksjonen.

Vi nevnte innledningsvis bøtenivået i Belgia. Men ingen slår franskmennene. Like før belgierne kom med sine regler om ukehvilen, klinte de til med bøter på 1500 euro for brudd på de samme regler, og trusler om hele 30.000 euro i bot ved grove brudd. Også Tyskland har innført forbud og i Danmark ser man på muligheten for å forby parkering over 24 timer på parkeringsplasser.

Vrient å kontrollere ukehvil

Vi er kjent med at man i enkelte tilfeller har gått inn i turbusser og pålagt sjåførene ny ukehvil her i Norge. Årsaken er at man i det minste må ha sovemulighet for å ta hvilen. I et kontrolltilfelle vi er kjent med for noen år tilbake, sov de polske sjåførene på gulvet. De ble innlosjert på hotell for bileierens regning.

- Det er vrient å kontrollere dette med ukehvil, fortalte Bjørn Uno Rogneby ved Statens vegvesen på Jessheim da vi konfronterte ham med dette for en tid tilbake. Også han forteller at det jo er fullt lov å sove ved siden av bilen, men ikke inni.

Rogneby er klar på at et forbud mot å ta lang ukehvil i hytta er et riktig skritt for sjåførens ve og vel. - Det kan være bra slik at man ikke kan presse sjåføren til å bo i bilen i en evighet, avslutter Rogneby. - Men da må man også finne ut hvordan det kan kontrolleres på en grei måte.

Det er lett å være enig. Ellers vil alle på hyttetur bare kunne hevde at de er på telttur.

Trenger du lesestoff til døgnhvilen? Fullstendige artikler og reportasjer leser du best i TransportMagasinet. Du kan få et godt tilbud her.