Har du kjørt Skarpasvingen?

Har du fartet langs Hardangerfjorden, har du mest sannsynlig det.

Ikke så skummel som den en gang var, Her får du Skarpasvingens historie fra 80-tallet. Foto: Knut M. Berge

Ikke så skummel som den en gang var, Her får du Skarpasvingens historie fra 80-tallet. Foto: Knut M. Berge

Publisert Oppdatert

Skarpasvingen, på fylkesveg 7 like øst for Øystese i Hardanger, har opp gjennom årene vært et spennende møtested for tungtransportsjåfører. Noen har minner for livet herfra.

På vei opp la man seg gjerne i yttersving og var med det avhengig av at biler på vei ned forsto situasjonen. Men som kjent er det langt fra alle som skjønner lastebilens plassbehov og møtte man en av dem i Skarpasvingen, var det ofte kjørt.

Måtte man legge seg inn midt i svingen, ble den så bratt at man ble stående. Spesielt på vinterføre.

På 80-tallet måtte man i tillegg håndtere dilemmaet med løfteboggi. Mange løftet for å komme opp, men opplevde at bilen ikke tok styring og gikk rett frem. Man fikk ikke diplom for å stå fast i Skarpasvingen. Spesielt ikke på 80-tallet, da all trafikk mellom øst og vest gikk denne veien. Men vi er ganske sikre på at en god del av våre lesere nikker gjenkjennende til denne vakre veibiten, både med gode og dårlige minner i bagasjen.

Disse nostalgiske bildene, fra 80-tallet og frem til i dag, er alle fotografert av nærmeste nabo, Knut M. Berge. Vel bekomme!

Foto: Knut M. Berge

Foto: Knut M. Berge

Denne gikk tidligere for Bergensmeieriet, men fotograf Berge er usikker på hvem som eide og kjørte den da han tok disse bildene tidlig på 80-tallet. Kanskje noen av leserne drar kjensel på denne ulastelig antrukne sjåføren?

Foto: Knut M. Berge

Foto: Knut M. Berge

En typisk trøblete dag i Skarpasvingen. Alvin Tangerås fra Fosse i Strandebarm hadde flere vogntog som gikk fast denne veien. Sjåføren på denne turen heter ifølge fotografen Thunestveit, og som vi ser trøbler det seg til når bilene på vei ned ikke skjønner tegningen. Etter litt rygging, manøvrering og risting på hodet, går ferden videre østover.

Foto: Knut M. Berge

Foto: Knut M. Berge

Foto: Knut M. Berge

Foto: Knut M. Berge

Her er det vinter. Sties, Langtransport og en mengde andre står og venter, mens bergingsbilen, en Magirus fra Mo Auto, prøver å ordne opp. Slik var det ofte når snøen lavet ned over Skarpasvingen i gamle dager.

Foto: Knut M. Berge

Foto: Knut M. Berge

Legendariske Fossaas Transport. Her ser vi at oppsiden av svingen er utvidet, noe som lettet situasjonen betraktelig.

Foto: Knut M. Berge

Foto: Knut M. Berge

Hvem husker ikke Engel Magne Berge fra Eikelandsosen? I fast rute mellom Vestlandske Limtre på Holmefjord og Begna Bruk i Valdres. Alltid smilende og alltid i rute.

Foto: Knut M. Berge

Foto: Knut M. Berge

Det snødde vinteren 2017 også, og Skarpasvingen lever opp til sitt rykte også i moderne tid. Denne hadde lastet fisk i Standebarm og fikk noen timers ufrivillig pause på turen østover.

Foto: Knut M. Berge

Foto: Knut M. Berge

Skarpasvingen kan bli for skarp for enkelte også sommerstid. Denne uheldige sjåføren møtte trolig en annen bil midt i svingen og la seg for langt inn. Man kan si hva man vil. Det er steder som dette som gjør livet verdt å leve for en yrkessjåfør.

Foto: Knut M. Berge

Foto: Knut M. Berge

Står du skikkelig fast, kan løsningen være kjetting, bilberging eller i ekstreme tilfeller: Et abonnement på TransportMagasinet. Klikk her!