23948sdkhjf

Ville ikke ha kranbil, men lastebil med kran

- Jeg som kunde har fått akkurat det jeg har drømt om, sier Geir Lillebø etter at gode krefter har bygget opp tre optimale lastebiler med kran i Rogaland.

Kunden er søsterbedriftene Skjæveland Cementstøperi AS og Multiblokk AS, som holder til nesten vegg i vegg utenfor Sandnes. Geir Lillebø står som eier av dem begge, sammen med broren Egil. Som bedriftsnavnet tilsier, produseres det her i huset kummer, rør og belegningsstein som krever lastebiltransport i neste ledd.

Høsten 2016 startet prosessen med å bygge opp tre lastebiler med kran og henger. Alle spesialtilpasset den daglige driften. Lillebø startet med å samle sammen en kreativ gjeng for å nå målet.

Den første han kontaktet var kameraten Willy Tjessem. Etter selv å ha drevet med transport og senere påbygg, havnet Tjessem i rullestol etter en stygg ulykke på speedwaybanen i 2012. Nå er han avhengig av hjelp til det meste, men interessen for lastebiler og påbyggsløsninger har han beholdt.

- Willy kjenner oss godt. Før han begynte å bygge biler, kjørte han varer for oss. Han kjenner vårt behov, ikke minst når det kommer til lastsikring og lasting og lossing. Jeg anså ham til å være den beste til å ivareta fokuset på en enklest mulig hverdag for sjåføren og samtidig bygge optimale biler som tilfredsstiller alle krav, forklarer Lillebø.

Tjessem fikk rollen som koordinator og ble fort bindeleddet mellom alle involverte parter. - Det ble en trygghet for meg å vite at han tok seg av alt dette. Vi fant løsninger sammen etter hvert som tiden gikk, understreker Lillebø. Han sitter igjen som en meget fornøyd lastebileier etter halvannet år med planlegging og bygging.

MAN Truck & Bus Norge AS har levert lastebilene og hengerene ble levert av Trailerbygg AS på Sokna. Den virkelig store jobben foregikk likevel i lokalene til Paltek AS i Stavanger, påbyggerbedriften som har sitt utspring som regional avdeling hos Palfinger, men som nå skreddersyr det meste av påbygg for sine kunder. I forbindelse med de tre leveringene vi her omtaler, ble det blant annet utviklet en ny kantprofil og en truckløsning for hurtig demontering av kran.

I og med at kunden kun har tenkt på sine egne varer når de skulle bygge disse tre bilene, var det mange typer gods man ikke trengte å ta hensyn til når det kom til sikring og kraning. - Vi har lavt tyngdepunkt når vi kraner og har bygget bilene helt ideelle for akkurat det, opplyser Lillebø.

Et viktig moment i prosessen var at han visste at bedriftens kolli bare vil øke i størrelse fremover. Blant annet nevner han en kulvert de ikke har begynt å produsere enda, men som ifølge papirene vil veie 8,5 tonn.

- Jeg trengte altså en bil som kan laste 8,5 tonn og som kan håndtere 8,5 tonn. Men jeg ønsket ikke en aksling til for å klare de ekstra kiloene eller for å få på plass den kranen som måtte til. Fokuset har vært på nyttelast hele veien. Vi har bygget så lett som vi har turt i forhold til det, fastslår han.

Bilen som skulle gå på Multiblokk trengte mer fleksibilitet enn forgjengeren, ettersom den går nesten utelukkende med pallegods. På de store lassene til forhandlere losses det gjerne med truck, så utfordringen ble å finne en lettvint måte å sette av kranen på de turene, slik at man fikk med de siste tre pallene som nyttelast i stedet.

Løsningen ble et opplegg der det tar to og et halvt minutt å demontere kranen.

- Dette er en løsning vi har utviklet hos oss på Paltek. Vi har levert noe tilsvarende tidligere, men dette med å parkere kranen ved hjelp av truck er nytt. Det er der vi henter inn alle minuttene. Sjåføren kobler av hydraulikk og strøm før han løser ut låsepinnene. Så tar trucken tak og løfter det hele av. Dermed kan kranen settes en plass den ikke står i veien, frem til den skal monteres igjen, like enkelt som da den ble tatt av, forklarer teknisk leder og verksmester hos Paltek, Kjetil Sele.

Sjåfør Egil Tjora demonstrerer det hele for oss. Først dras låsepinnene ut hydraulisk, så må han inn i bilen og skru av kraftuttaket, før han løsner hydraulikkslanger og en strømledning. Så er det bare for trucken å løfte av nesten fire tonn med kran. Systemet er sikret i form av sensorer som gir beskjed dersom ikke alt er på plass.

- Det viser fort igjen på effektiviteten når man kan laste 3850 kg ekstra ved å sette igjen kranen. På den forrige bilen hang kranen fast og var med over alt. Så dette er en glimrende løsning. Jeg tipper jeg hadde klart å få den av uten å bruke trucken også, men det har jeg ikke forsøkt enda, sier Tjora.

Det mest spesielle bygget i denne pakken, er nok råtassen som Aslak Storemyr kjører til daglig og som er avbildet i starten av artikkelen. Salgssjef Hans Stangeland fra Paltek er enig. - Her handler det om nyttelast, stabilitet og løftekapasitet. Det ene slår ihjel det andre, og alle disse tre bilene er uten støttebein foran. Det krever en spesiell konstruksjon og avstiving av chassiset, så man ikke kringlevrir dette når man begynner å heise. Det er mye krefter i sving, Vi har også snudd kranen slik at den får støttebein i forkant og ikke bak. Det handler om stabilitet. Ikke en optimal løsning for de fleste, men for Skjæveland som skal losse en kumme fra bilen og ned på bakken, ble dette den beste løsningen, konkluderer han.

I tillegg reduserer en sensor på kranen kapasiteten fra 43 til 34 tonnmeter etter første utskyv. På den måten skal den takle de 8,5 tonnene Lillebø snakket om tidligere i intervjuet. - Dette viser hvor mye hensyn Paltek har tatt til kunden som banket på døren og hadde et behov. Hadde de bare fulgt vanlig standard, hadde jeg ikke fått bygget disse bilene på den måten jeg ønsket, avslutter Lillebø.

Den tredje og siste av bilene som ble levert på tampen av fjoråret, var en MAN TGX 33.580 med fast 34 tonnmeter bakmontert kran.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078