Slik ble den kinesiske Volvoen til en MAN

Mange mener Volvo ble lurt. I år sto Howo på Tratons stand på den store IAA-messen i Hannover.

Denne bilen har litt av en historie. Det er det få som vet.
Denne bilen har litt av en historie. Det er det få som vet. Foto: Svein-Ove Arnesen
Publisert Oppdatert

Howo står det i fronten. Howo.

Bilen var å se under årets IAA-messe. Den sto på Tratons stand. Selv om navnet litt snøvlete sagt kan henføre tankene mot en kineser som forsøker å selge deg en Volvo.

Og det er faktisk ikke så usant.

Vi skal ta dagens ståsted først: Howo er produsert av kinesiske Sinotruk som igjen er eid av gigantiske China National Heavy Duty Truck, CNHTC.

Siden 2009 har MAN og Sinotruk jobbet stadig tettere sammen. Så tett er samarbeidet nå blitt at de under IAA proklamerte at de vil danne et joint venture selskap og fremover samarbeide om teknologi. MAN eier forøvrig 25% av Sinotruk som er blant Kinas mektigste brikker i landets kolossale tungbilsegment.

Det høres da unektelig spennende ut. Så sa også direktør i Traton-gruppen, Volkswagens Andreas Renschler, noe sånt i en glanstale på IAA: - Økende transportvolum og økt bruk av digitale løsninger fordrer endringer og fleksibilietet. (Kunstpause)….. Partnerskap er det riktige svaret for å snu disse utfordringene til muligheter.

Etter en ny kunspause og klappsalver var nok de fleste tilstede strålende fornøyde med disse bevingede ord.

Men dette er sagt før.

Vi glemmer bare så raskt.

Svenskene har gjort det samme

Volvo proklamerte nemlig på samme måte stolt et nærmest identisk samarbeid og joint venture selskap med CNHTC allerede i 2003. Svenskene bidro med 300 millioner nystrøkne kroner og åpnet selve skattekisten; nemlig all sin teknikk, kunnskap og verktøy slik at man kunne lage Volvo FM for det kinesiske markedet.

Det gikk ett år.

Kun et par hundre biler ble produsert før kineserne senket det tillatte akseltrykket for tunge lastebiler slik at Volvoen ble for tung og ikke kunne selges. Flere mente Volvo ble lurt eller i det minste ikke hadde gjort leksen sin godt nok.

Det som deretter skjedde, bør inn i noen lærebøker på BI:

Volvos partner CNHTC sitt datterselskap Sinotruk lanserte kort tid etterpå en lastebil som var tilnærmet identisk med Volvo, men som klarte de nye vektene.

Dette, mine venner, er Howo, som på kinesisk klinger som Volvo.

MAN inn, Volvo ut

Howo ble en suksess. Etter få måneder grafset de til seg solide markedsandeler. Ikke bare i Kina, men også i andre markeder der de som et ekstra stikk atpåtil spiste av Volvos markedsandeler. Senere har Howo fått godt fotfeste i blant annet Russland og Sør-Amerika.

I 2009 trakk Volvo seg helt ut av joint venture selskapet med CNHTC etter at MAN kjøpte sine 25% i Sinotruk for 560 millioner Euro.

Det gikk altså dritt for Volvo denne gangen. Tiden leger ganske mange sår, selv om den gjerne erstatter den med nye.

Funfact MAN+Sinotruk

Nå skal det i rettferdighetens navn nevnes at MAN ikke er noen ny partner for Sinotruk. De har samarbeidet tidligere, blant annet med lisensproduksjon av lastebiler fra den gamle Steyr-fabrikken i Østerrike.

Vi sender noen tanker til både MAN og Volvo, mens vi rusler videre på messen vel vitende om at det i løpet av noen dager vil ha passert tusenvis av mennesker rett forbi denne lastebilen uten å kjenne det minste til historien.

En historie som de fleste involverte nok ønsker skal gå i glemmeboken.

Mye mer transportstoff finner du i TransportMagasinet. Klikk for abonnement.