Slik vil NLF få tyngre biler på veiene

Har laget "alternative vekttabeller" for disse veiene.

Norge henger bak våre naboland når det gjelder totalvekter. NLF henviser til både miljø og bedre effekt som argumenter for å øke her hjemme også. Nå har de utarbeidet alternative vektabeller. Foto: Svein-Ove Arnesen

Norge henger bak våre naboland når det gjelder totalvekter. NLF henviser til både miljø og bedre effekt som argumenter for å øke her hjemme også. Nå har de utarbeidet alternative vektabeller. Foto: Svein-Ove Arnesen

Publisert Oppdatert

Våre naboland Danmark, Sverige og Finland har alle gradvis økt totalvektene for nasjonal transport med lastebil og vogntog.

Nå oppfordrer NLF at også norske myndigheter vil gjøre det samme.

- I dag utnyttes ikke bilene effektivt. Det fører til økt miljøbelastning og det fører til flere lastebiler på veien, sier direktør Geir A. Mo i NLF.

Les også: Lange vogntog er innblandet i færre alvorlige ulykker

- Vi vet at transportmengden i fremtiden vil øke kraftig. Det er heller ikke noen hemmelighet at den største økningen kommer på vei. Dessverre hindrer gamle ordninger oss fra å utnytte bilene maksimalt - noe som igjen fører til større miljøbelastning, mer slitasje på veiene og enda flere lastebiler ute på veiene. Det sier Mo i en pressemelding der han viser beregninger på at man kan øke effektiviteten med 12 prosent.

Dag Nordvik er relativt ny i NLF, men en ringrev av dimensjoner etter mange år i bransjen. Som teknisk fagsjef mener han at man kan øke totalvekten uten å gjøre endringer på kjøretøyene.

Dag Nordvik er relativt ny i NLF, men en ringrev av dimensjoner etter mange år i bransjen. Som teknisk fagsjef mener han at man kan øke totalvekten uten å gjøre endringer på kjøretøyene.

Men å øke totalvektene er ikke gjort med et pennestrøk. Eller er det kanskje det?

- Vi har utarbeidet ”alternative vekttabeller” med fokus på 50-tonns veier (Bk 10-50). Disse tabellene er utarbeidet slik at man ikke trenger å endre noe på eksisterende kjøretøy, sier Mo.

Han får støtte av sin tekniske fagsjef, Dag Nordvik:

- På dagens biler er det rom for å øke totalvekten uten at man trenger å gjøre tekniske endringer på kjøretøyene. For næringen betyr det at man kan effektivisere uten at det er store kostnader involvert. Men det kreves at blant annet veilistene må omarbeides noe slik det allerede har blitt gjort for tømmerbiler og for modulvogntog, sier Nordvik.

Over nyttår vil NLF innkalle til et møte der blant annet Vegdirektoratet er invitert. På møtet vil man gå igjennom forslaget til nytt regelverk og legge en plan for videre arbeid.

I Sverige har man gjort forsøk med ekvipasjer på 32 meter og opp mot 90 tonn. Men ingenting slår finnene. Se film om det som trolig er Europas største og tyngste på test.