Slik vil Tip Trailer gjenerobre Norge

TIP Trailer Services er med sine ca. 50.000 leasingenheter markedsledende i Europa. Selskapet ble etablert i 1968 og har siden 1993 vært en del av GE Capital. I fjor overtok nye eiere, nemlig kinesiske HNA. Noe av det første de gjorde var å investere 29 millioner euro i 740 nye enheter.

Erik Henriksen (t.v.) og verksmester Morten Henriksen (ja, de er i slekt) har store planer for fremtiden på Vestby med nytt bygg og verksted. Den 4. september holder de åpent hus.

Erik Henriksen (t.v.) og verksmester Morten Henriksen (ja, de er i slekt) har store planer for fremtiden på Vestby med nytt bygg og verksted. Den 4. september holder de åpent hus.

Opprettet
Bygget er ferdig prosjektert til ytterligere tre nye baner om det kreves i fremtiden. I dag har de seks plasser og åtte mekanikere. De ønsker kontakt med alt fra enbilseiere til store konsern.

Bygget er ferdig prosjektert til ytterligere tre nye baner om det kreves i fremtiden. I dag har de seks plasser og åtte mekanikere. De ønsker kontakt med alt fra enbilseiere til store konsern.

Erik Henriksen kom tilk Tip Trailer i desember. Tidligere har han bakgrunn fra blant annet Tollpost, Miniexpress og Dancargo.

Erik Henriksen kom tilk Tip Trailer i desember. Tidligere har han bakgrunn fra blant annet Tollpost, Miniexpress og Dancargo.

Det er ingen hemmelighet at konsernet nok har slitt litt i Norge de senere år.

Nå lover Norgesansvarlig, Erik Henriksen, store endringer.

- Denne babyen skal vokse stort, smiler han og peker på nybygget som er på plass i Vestby. Selv kom han inn i selskapet like før jul i fjor.

Det nye bygget har seks plasser på sine tre baner, men er prosjektert for ytterligere tre baner.

Ettersom Tip Trailer i Norge har omkring 600 egeneide trailere i systemet, innebærer det at de frir stort til kundeeide trailere. De må vokse innenfor dette segmentet for å holde driften oppe. Håpet er å trekke minimum 1000-1500 kundeiede trailere inn til verkstedet i Vestby.

Egen trekkvogn og verksted

- Vi har dessuten investert i en egen trekkvogn som kan hente trailerne i Oslo og omegn, forteller Henriksen.

Det betyr at kundene kan losse traileren, koble av og ta hvilen mens vi henter traileren og bringer den tilbake, sier han.

Tidligere satte Tip Trailer bort servicen av trailerne til verksteder. Det ble for dyrt i lengden, utdyper Henriksen. Det er dermed en stor endring i konseptet ved at de nå tar servicen selv samtidig som de tilbyr EU-godkjenning og ordinær verksteddrift for samtlige trailere.

Fra å være en verkstedkunde, blir de nå altså selv et verksted. - Vi sparer store penger på å ha reparasjoner på egne trailere selv, fortsetter han og tilføyer at de også tilbyr service på walking floor.

Med åtte nye mekanikere og samarbeidspartnere som BPW, Hofstad og Wurth, sier det selv at vi satser sterkt på service av kundeeide trailere også tilføyer han og lover gode priser til kundene. Så fikk selgeren i ham nevnt det også.

Dobling innen 2017

De nye eierne har dog flere planer. Mens de i Norden i dag drifter åtte verksteder, er planen å doble antallet innen 2017. I Norge planlegges to nye verksteder innen 2018. Hvor de kommer, er for tidlig å si, men Henriksen antyder en plass på Vestlandet og muligens Narvik-området. - Vi vil finne veikrysset med flest trailere først, ler han avslutningsvis.

Herligheten i Vestby åpner allerede mandag 25. august. Den 4. september arrangerer de åpen dag og ber alle ta turen innom. Kanskje får de noen gode forslag med seg på veien også?

Nytt materiell er på plass. Nå selges de gamle trailerne ut. I skandinavia har de også tatt inn 20 dollyer for å møte markedet.

Nytt materiell er på plass. Nå selges de gamle trailerne ut. I skandinavia har de også tatt inn 20 dollyer for å møte markedet.