Volkswagen splitter opp:

Slutt for MAN?

I følge den tyske avisa Frankfurter Allgemeine Zeitung skal MAN legges inn under det nye Truck & Bus Holding. Betyr det slutten for MAN som eget merke, eller blir det bare en Scania med MAN-emblem?

Volkswagen skal splitte opp MAN-konsernet. Betyr det slutten for MAN som eget merke? 
Foto: Tormod Magelssen
Volkswagen skal splitte opp MAN-konsernet. Betyr det slutten for MAN som eget merke? Foto: Tormod Magelssen
Publisert Oppdatert

Volkswagen Group skal splitte opp tradisjonsrike MAN, som har mer enn 250 års historie å se tilbake på. MAN Truck & Bus skal legges inn under det nye VW-selskapet Truck & Bus Holding GmbH. Det samme gjelder MAN Latin America. Her får de selskap av Scania og Volkswagens tungbilavdeling i Latin-Amerika. Ifølge avisa ender MAN bare opp som en juridisk enhet. MAN og Volkswagen har ikke villet kommentere saken.

Fra Daimler

Som toppsjef i Truck & Bus Holding har Volkswagen hentet inn en av de tidligere toppsjefene i Daimler. Andreas Renschler sluttet som toppsjef for Daimlers nyttekjøretøyer i fjor, men er nå hentet til jobben hos Volkswagen. 

Frankfurter Allgemeine Zeitung setter også et spørsmålstegn ved hva som skal skje med Georg Pachta-Reyhofen, dagens toppleder av MAN, samt administrasjonssentralen i München, nå når det er klart at VW Truck & Bus Holding skal ha hovedkontor i Hannover. VW-gruppen skal ha brukt 20 milliarder euro i det nye nyttekjøretøyselskapet. 

Framtiden

Fra høsten av begynner man å montere Scanias gearkasser i MAN lastebiler. Det skal bli spennende å se hva som skjer på lang sikt. Hva med Scanias V8-motor? Fortsetter MAN som eget merke, eller velger man å satse helt og holdent på Scania som merkevaren? Eller kanskje det ender med et MAN-emblem på den neste generasjon Scania. Det er spennende tider i lastebilbransjen.

Les også:

Nå blir Scania tysk

VW vil kjøpe hele Scania

Hvilken rolle får Scania i det nye selskapet VW Truck and Bus Holding? Foto: Scania
Hvilken rolle får Scania i det nye selskapet VW Truck and Bus Holding? Foto: Scania