Slutt på bompenger her

Vegvesenet regner med 30% økning i trafikken når det blir gratis å passere.

Første trinn av prosjektet ble nedbetalt i 2013. Da ble også byggetrinn 2 vedtatt der man bestemte at bompengeinnkrevingen ved Måna skulle fortsette i inntil tre år mens en detaljert planlegging av ny Oslofjordforbindelse skulle utredes. Ved utgangen av august har det gått nøyaktig tre år.

Første trinn av prosjektet ble nedbetalt i 2013. Da ble også byggetrinn 2 vedtatt der man bestemte at bompengeinnkrevingen ved Måna skulle fortsette i inntil tre år mens en detaljert planlegging av ny Oslofjordforbindelse skulle utredes. Ved utgangen av august har det gått nøyaktig tre år. Foto: Svein-Ove Arnesen

Publisert Oppdatert

Onsdag den 31. august avsluttes innkreving av bompenger på rv. 23 Oslofjordtunnelen.

Bli ikke alt for forfjamset om du fortsatt vil se deler av det tekniske utstyret ved bomstasjonen fremover. Det vil bli stående for å registrere trafikken - ikke for å sende regninger.

I gjennomsnitt passerer 8100 kjøretøy Oslofjordtunnelen i døgnet. Siden bompengeinnkrevingen startet 29.06. 2000 har om lag 35 millioner kjøretøy passert bommen og det har totalt kommet inn 1,8 milliarder kroner.

-Foreløpige prognoser tilser en trafikkøkning på ca. 30 prosent på kort sikt når det blir gratis å passere. Vi følger utviklingen tett framover, sier avdelingsdirektør Nils Karbø i Statens vegvesen Region øst.

Det har kostet 125 kroner minus en liten rabatt for tunge kjøretøyer å passere bommen. Det blir fort noen kroner. Vi tipper mange blir glade over å slippe bomtur fremover.