23948sdkhjf

Teknologi: Smågodt fra Volvo

Gjør mange mindre endringer samtidig.

I gamle dager var det stor stas, hornmusikk og blomster når lastebilprodusentene kom med en modelloppdatering.

Nå til dags oppdateres bilene bortimot kontinuerlig.

Ja, det skulle ikke forundre oss om bilens stadig viktigere programvare faktisk oppdateres mens man er ute og kjører.

Men fortsatt er det ting man ikke kan gjøre trådløst.

Her har Volvo samlet opp en rekke grep den nettopp har foretatt på drivlinjen sin (et begrep som kuriøst nok nå også omfatter aerodynamiske detaljer!):

Nytt på Euro 6-motoren D13

  • Common rail innsprøytingssystem for alle effektverdier
  • Forbedret kompresjon for D13-motorene med 420 hk og 460 hk
  • Ny, optimal turbo for D13-motorene med 500 hk og 540 hk
  • Redusert indre friksjon med nye stempler og ny lukket veivhusventilasjon
  • Oppdatert programvare og motorkontroll
  • Redusert motorvekt
I-Shift i tre versjoner

Volvos I-Shift er det de kaller en «intelligent automatisert girkasse». I tillegg til standardversjonen av I-Shift, som igjen kommer i ulike varianter for forskjellige transporttyper, leveres også I-Shift Dual Clutch og I-Shift med krabbegir.

Dual Clutch er en girkasse med dobbelclutch. Dreiemomentet opprettholdes sømløst mellom girskiftene, med de fordelene det gir.

I-Shift med krabbegir ble på sin side utviklet for tungtransport og transportoppdrag under ekstreme forhold, for vogntogvekter opptil 325 tonn. Utvekslingen tillater også svært lave kjørehastigheter.

Bedret aerodynamikk

  • Fremre støtfangerspoiler er spesielt tilpasset luftfordelingen under og på sidene av kjøretøyet.
  • Luftavviserne er skreddersydd for å styre luftstrømmen mellom trekkvognen og tilhengeren.
  • Skvettskjermene og skvettlappene er utviklet slik at de skal kunne beholde sin funksjon, samtidig som de reduserer luftmotstanden.
  • Hjulhusene er forseglet for å optimalisere luftstrømmen mellom hjulene og skjermene.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.064