Snart slutt for ukehvil i hytta?

Ny EU-dom kan vise vei, men er det så enkelt?

En rettsak kan avgjøre ukehvilens fremtid, men hjelper det?

En rettsak kan avgjøre ukehvilens fremtid, men hjelper det?

Publisert Oppdatert

Ordinær ukehvil skal ikke tas i hytta. Det er en sovende regel - om man kan uttrykke seg slik. Årsaken er enkel. Det er nemlig fullt lov å ta ukehvilen i telt ved siden av lastebilen.

Det er en av grunnene til at kontrollen av dette har vært minimale.

Nå kan det være endringer på gang. Slaget om ukehvilen kan nemlig stå i Belgia. Belgia innførte i 2014 bøter på 1800 euro for å ta den lange ukehvilen i hytta. (forkortet er fortsatt lov.) En belgisk transportør fikk søvnproblemer og har trukket staten for retten i spørsmålet. Staten har på sin side bedt EU-domstolen om hjelp til å finne en endelig tolkning.

Nå har en av medlemmene i EU-domstolen kommet frem til et forslag om avgjørelse. Det er generaladvokaten som snart legger sin avgjørelse frem til dommerne i EU-domstolen.

Ettersom domstolen som oftest følger advokatens innstilling, er det dermed interessant å høre hva generaladvokaten har å si.

I forslaget står det greit å lese at «den ordinære ukehvilen» ikke kan tas i lastebilen.

Dersom dette blir endelig avgjørelse, kan det bidra til å forkludre for arbeidsgivere som lar sjåførene stå i ukevis på rasteplasser for å vente på returlass. Dette har vært et økende problem over hele Europa, og vi kjenner godt til det fra for eksempel Vestby her i Norge også.

Ingen slår franskmennene

Vi nevnte innledningsvis bøtenivået i Belgia. Men ingen slår franskmennene. Like før belgierne kom med sine regler om ukehvilen, klinte de til med bøter på 1500 euro for brudd på de samme regler, og trusler om hele 30.000 euro i bot ved grove brudd.

Les også: 250.000,- i bot for å ta ukehvil i hytta

Vrient å kontrollere ukehvil

Vi er kjent med at man i enkelte tilfeller har gått inn i turbusser og pålagt sjåførene ny ukehvil her i Norge. Årsaken er at man i det minste må ha sovemulighet for å ta hvilen. I et kontrolltilfelle vi er kjent med for noen år tilbake, sov de polske sjåførene på gulvet. De ble innlosjert på hotell for bileierens regning.

- Det er vrient å kontrollere dette med ukehvil, forteller Bjørn Uno Rogneby ved Statens vegvesen på Jessheim. Også han forteller at det jo er fullt lov å sove ved siden av bilen, men ikke inni.

Rogneby er klar på at et forbud mot å ta lang ukehvil i hytta er et riktig skritt for sjåførens ve og vel. - Det kan være bra slik at man ikke kan presse sjåføren til å bo i bilen i en evighet, avslutter Rogneby. - Men da må man også finne ut hvordan det kan kontrolleres på en grei måte.

Det er lett å være enig. Ellers vil alle på hyttetur bare kunne hevde at de er på telttur.