Snøblind Scania

Blir mørklagt i snøvær

LED har inntatt hovedlyktene på moderne lastebiler. Det har fått enkelte dramatiske konsekvenser

Snøblind Scania. LED har sine utfordringer, mener mange yrkessjåfører. Foto: Trond Anders Helle
Snøblind Scania. LED har sine utfordringer, mener mange yrkessjåfører. Foto: Trond Anders Helle
Publisert

Det er i snøvær problemene med moderne hovedlykter og ekstralys oppstår. Der varmen fra lyspærene tidligere holdt lykteglassene temperert og snøen smeltet, dekkes i dag glassene med snø i løpet av noen kilometer. Resultatet er at lyset og sikten forsvinner. Problemet er velkjent hos en rekke bilprodusenter.

En av mange som har opplevd dette problemet er Dag Rune Bergheim fra Trøndelag. Han kjører dagligvarer for Elias Breivik AS, en bedrift som har investert i flere Scania S-serie den siste tiden.

Her skulle det vært lys, men hardpakket snø setter dem ut av spill i løpet av noen kilometer, hevder Dag Rune Bergheim. Foto: Trond Anders Helle
Her skulle det vært lys, men hardpakket snø setter dem ut av spill i løpet av noen kilometer, hevder Dag Rune Bergheim. Foto: Trond Anders Helle

- Jeg har aldri funnet meg så raskt til rette i en ny bil noen gang. S-serien er en fantastisk arbeidsplass, skryter han. Men en ting overrasket ham. - Det går utrolig fort å miste hovedlysene når det snør. Jeg rekker ikke kjøre en mil en gang, før jeg må stanse for å skrape glassene rene for snø, hevder Bergheim.

Han er langt fra alene om å oppleve dette og han skjønner at det fra produsentenes side handler om driftsøkonomi. LED sparer strøm, som igjen sparer diesel. - Det er mange år siden man begynte å bruke LED i baklysene. Da oppsto det samme problemet i snøvær, og løsningen ble varmetråder i lykteglassene. Slik jeg ser det går da vinningen litt opp i spinningen når det kommer til å spare energi, mener han.

Den erfarne sjåføren skryter forøvrig veldig av frontlysene på lastebilen han kjører, så lenge det ikke snør. - De lyser fantastisk bra og vi har ikke behov for ekstralys. De holder mer enn nok i utgangspunktet, så jeg håper Scania får løst problemet med snø som pakker seg på glassene. De har tross alt brukt noen milliarder på å utvikle denne lastebilen, avslutter han.

Dag Rune Bergheim måtte stanse med noen kilometers mellomrom for å skrape snø av hovedlyktene på sin nye Scania S-serie. Foto: privat.
Dag Rune Bergheim måtte stanse med noen kilometers mellomrom for å skrape snø av hovedlyktene på sin nye Scania S-serie. Foto: privat.

Norsk Scania er allerede på ballen i denne saken da tungt.no ringer direktør for kommunikasjon og branding, John Lauvstad. Han forteller likevel at det ikke finnes noen umiddelbar løsning foreløpig. - Lampen er for kald, men vi har satt fullt trykk på for å finne løsninger her. Dette problemet kom først på bordet hos oss nå nylig, etter en rapport fra vår mann i Ålesund.

- Når det er sagt, oppfordrer vi alle som har opplevd problemet å nevne det neste gang de er innom et Scaniaverksted, så vi får et underlag å ta dette på. Vi merket jo allerede når xenonlysene kom at lampene ble kaldere, så vi vet også at vi har en mulighet for å kjøre H7 som lampeinnsats i de aktuelle hovedlyktene. Det driver vi og tester ut i dette øyeblikk. I tillegg må vi sjekke hva som er gjort opp mot dette i Sverige, opplyser Lauvstad.

En annen kjensgjerning er at det er forskjell på snø. - Vi har jo hørt fra tidligere at brøytemannskapene på Haukeli måtte ha roterende frontrute, mens de ikke trengte det på Filefjell, for eksempel. Uansett må vi se hva vi får til og finner vi en løsning kommer det til å bli en kampanje på det, helt klart, avslutter Lauvstad. Han lover å komme tilbake med gode nyheter så snart løsningen er klar.

Sørg for å ha siste nummer av TransportMagasinet i bilen når vær og føre hindrer deg i å få jobben gjort. Tegn abonnement her.