- Det mest spooky jeg har gjort

Bilberger gjennom 35 år, Olaf Fossum, er daglig leder i Trøndelag Bilhjelp AS, og han snakker her om Thermo-Transit-traileren på Roan.

Bil og sjåfør fikk stopp i bakken, sklei 300 meter bakover og ble hengende på autovernet over et 50 meters dropp. Jobben med å få opp igjen bilen var omtrent like nervepirrende.
Bil og sjåfør fikk stopp i bakken, sklei 300 meter bakover og ble hengende på autovernet over et 50 meters dropp. Jobben med å få opp igjen bilen var omtrent like nervepirrende. Foto: Trøndelag Bilhjelp
Publisert Oppdatert

De fleste av våre lesere kjenner godt til hendelsen på gamle fylkesvei 14 på Roan i vinter.

Først gjennom de spektakulære nyhetsbildene av bilen som hang på stupet. Og så ikke minst gjennom sjåfør Magnus Hallbergs egen beskrivelse av hendelsen her på Tungt.

Les saken: Svenske Magnus Hallberg seilte nærmere 300 meter baklengs og endte opp på sykehus.

Men om det tredje kapittelet i saken, bergingen, er mindre kjent, er det ikke mindre spektakulært: For det må kunne kalles et aldri så lite kunststykke å hente inn dette vogntoget fra hengende 50 meter over ura med fullt fiskelass intakt.

Bergingen av bil og henger som hang der på kanten av fortapelsen ble gjort av Trøndelag Bilhjelp og Bilskadesenteret i Namsos i fellesskap.

Foto: Trøndelag Bilhjelp
Foto: Trøndelag Bilhjelp

- Helt klart en utfordrende oppgave, humrer Olaf Fossum. – Først rigget vi til og sikret bil og henger. Deretter laget vi vei så vi kom forbi, og kunne stille med en berger på hver side.

Han forteller at de selvsagt brukte de to største bergerne i regionen. De begynte svært forsiktig med å bevege bilen frem og tilbake, og deretter gikk det utallige timer hvor man fikk halet vogntoget opp centimeter for centimeter.

Og for de som ser på bildene: Dette er svært smal vei.

- Ja, og derfor fikk vi heller ikke utnyttet kreftene i de to bergerne fullt ut, supplerer Fossum. Som også er høyst opptatt av HMS i bergingsbransjen.

Foto: Trøndelag Bilhjelp

- Vi tok oss god tid og vurderte hele tiden hva vi gjorde slik at vi kunne jobbe sikkert, men det var en utfordring når veien er så smal. Det var for eksempel ikke snakk om å fjerne lasten før vi kunne berge bilen. Så eier av vogntoget var ekstra godt fornøyd da det ikke var brekkasje på lasten heller

Foto: Trøndelag Bilhjelp

Trøndelag Bilhjelp AS er en av de store aktørene på bilberging i Trøndelag og nordover E6 helt opp til Nordlandsporten.

- Fossum, det må da også være en strekning som glatt kvalifiserer til å bli med i "Vinterveiens helter"?

- Vi har blitt spurt, ja, men har takket nei. Det er langt fra alle kunder som synes det er OK at vi kommer med filmkamera på slep når de har vært uheldige

- Men dere har avsluttet samarbeidet med Viking?

- Etter artikkelen på Tungt om Blengsli Bilberging for en tid tilbake har vi fått en del spørsmål rundt det ja. Årsaken er ganske enkelt at vi har hatt problemer med å få betalt av Viking, sier Fossum.

- Men vi er her i fullt monn tilstede for kundene våre. Viking var kun en liten del av omsetning vår, og Trøndelag Bilhjelp AS er fortsatt en stor aktør både i Steinkjerområdet og Trøndelag med Falck og SOS på lette og tunge biler.

Isolert for Steinkjer, Verdal, Levanger og Stjørdal omsetter vi for ca. 15-16 millioner. I tillegg har vi avdelinger i Trondheim og Orkanger hvor vi også er en vesentlig aktør på bilberging for Falck på lette og tunge biler.

Foto: Trøndelag Bilhjelp
Foto: Trøndelag Bilhjelp