Neste-MAN spionfotografert

Vår tipser møtte karavane nord i Sverige og knipset disse bildene.

Ryktene om når bilen kommer, har svirret lenge. Flere nevner 2020, men vi tror den kommer tidligere. Foto: Odd-Inge Johnsen

Ryktene om når bilen kommer, har svirret lenge. Flere nevner 2020, men vi tror den kommer tidligere. Foto: Odd-Inge Johnsen

Publisert Oppdatert

Rett over nyttår fikk vi i redaksjonen nyss om at MAN testet ny hytte nord i Sverige. Tre prototyper med tyske sklilter var å se langs snødekte veier. Tungt.no er kjent med at iallefall én av disse bilene også gjestet Spania på test rundt sensommeren i fjor. Skiltene var de samme.

Fra varme til kulde der altså. Det er nemlig noe eget med klimaet i nord. Det er her produsentene virkelig får testet bilene. Vi husker at både Volvo og Scania var i samme distrikt et år eller slik før lansering av de nye modellene. Når det gjaldt Volvo, var de forøvrig til slutt å se på så mange veier at vi ba leserne tipse oss om det var en vei de ikke hadde vært på.

Men nå er det altså MAN det dreier seg om. (Selv om vi synes nesten alle kamuflerte lastebiler ser ut som Iveco)

Odd-Inge møtte karavanen

Odd-Inge Johnsen er MAN-mann på sin hals allerede. Han er sikker på at neste bil kommer med flatt gulv. Foto: Privat.

Odd-Inge Johnsen er MAN-mann på sin hals allerede. Han er sikker på at neste bil kommer med flatt gulv. Foto: Privat.

Disse bildene er tatt denne uken av Odd-Inge Johnsen fra Sortland. - Jeg møtte en karavane på 6-7 biler her i Jakkvik, nord i Sverige, forteller Johnsen til tungt.no. Denne bilen kjørte først og er altså maskert. Det var ikke de andre som fulgte etter. Johnsen kjører for Bjørn Ovik AS. Bedriften har selv elleve MAN i stallen og Johnsen er godt kjent med lastebilene. - De andre bilene i karavanen var helt vanlige, sier han. Det var en liten samling med alt fra den store TGX til den minste TGL.

Helt sikker - det blir flatt gulv

Men det var altså den første bilen som var interessant nå. - Slik jeg kunne se det, var hytta høyere enn dagens. Jeg er 100% sikker på at det må skyldes flatt gulv. Nå regner jeg med at bedriften legger inn en bestilling på ny bil til meg i 2020, ler Johnsen.

Om det blir i 2020 den nye bilen kommer, vet vi foreløpig ikke. Vi tipper vi ser den eller noen av løsningene tidligere. Kanskje får vi et drypp på IAA til høsten?

Vi tar en kjapp telefon til MAN og markedsansvarlig Jon Eystein Lund. Han er på reise, men tar seg tid til en rask prat: - Du vet hvordan dette er. Du klarer ikke å lure noe ut av meg på dette, ler Lund før han legger til: Det er ikke annet å si enn at vi gleder oss til fortsettelsen på dette.

Ikke noe napp der altså. Så, hva vet vi egentlig om neste MAN?

Ekteskapet med Scania har vart i seks år. Mange fryktet at bilene etterhvert ville bli helt like. Det ble de ikke. Foreløpig trekkes synergieffekter som felles gearkasse fra Scania i enkelte MAN-varianter inn, uten at det har gått på merkefølelsen løs.

Dermed har det også vært spekulasjoner på hvordan MANs neste førerhytte ville bli seende ut. Scania har nylig vist sin nye bil og det ville ikke være veldig utenkelig om MAN - som nå er i syklus for ny hytte - ville komme i en versjon av denne.

Da MAN viste TGA-modellen i 2000 var det en enorm forskjell fra den utgående F2000-modellen.

Er det ikke litt Scania over hjulbuene? Foto: Odd-Inge Johnsen

Er det ikke litt Scania over hjulbuene? Foto: Odd-Inge Johnsen

Dagens bilder tyder dog ikke på samme vilje til fornyelse. Derimot ser det mer ut som en evolusjon enn en revolusjon av gamlehytta. Men det er naturligvis for tidlig å mene noe alt for bombastisk om.

Antakelig vil vinduet i det høye taket på XXL-hytta forsvinne. Det samme gjelder det lille sidevinduet ved døra. Det har hele tiden gått rykter om at speilhusene vil bli mer kompakte.

Vi tipper dessuten at LED-lampene fra busserien Lion´s Couch vil dukke opp. Så får vi satse på at de ikke går i Scaniafellen og dekkes av snø som ikke smelter.

Kjøleskapet er på plass under senga allerede i dagens utgave. Foto: MAN

Kjøleskapet er på plass under senga allerede i dagens utgave. Foto: MAN

Les også: Blir mørklagt i snøvær

Tidligere gikk mye av praten blant sjåførstanden om kjøleskapet ville få plass under senga på den nye modellen. Det har MAN allerede gjort noe med. Da de viste 2018-modellene i oktober, var dette - foruten nytt interiør - på plass. Første bil av 2018-modellen ble forøvrig overlevert i Tyskland denne uken.

Og mens vi allikevel er inne på gamle hytteturer, tar vi med litt funfact: F2000 tok i sin tid over etter F90 som ble lansert i 1986. Og selv om ikke F90 var noen stor revolusjon, ble modellen og dette året et vendepunkt for hele MAN som på tidlig 80-tallet var nær konkurs og et salg til GM. Slik gikk det ikke og i dag er det knapt noen som vet hvor nær dette var en realitet.

Det er vi glade for. Så gjenstår det bare å se om den godeste Odd-Inge Johnsen ringer oss fra neste-MAN i 2020.

Antakelig har bilen vært på testsenteret i Arjeplog, ikke så langt unna Jakkvik, der Odd-Inge Johnsen møtte bilen mens han tok helgehvilen. Foto: Odd-Inge Johnsen

Antakelig har bilen vært på testsenteret i Arjeplog, ikke så langt unna Jakkvik, der Odd-Inge Johnsen møtte bilen mens han tok helgehvilen. Foto: Odd-Inge Johnsen