Her er nye Volvo FM og FH på kamuflert Norgesbesøk

Stein Hagesveen kom helt tilfeldig over bilene på gamleveien.

Stein Hagesveen kom over ny FM og faceliftet FH ved Hamar forleden.
Stein Hagesveen kom over ny FM og faceliftet FH ved Hamar forleden. Foto: Stein Hagesveen
Publisert Oppdatert

- Sjåføren på den lille bilen var ganske så kjapp med å få ned gardinene. Det flirer Stein Hagesveen på telefonen til tungt.no. Onsdag så han to sjakkstripe-kamuflerte Volvoer på Hamar og fikk knipset noen bilder av det som tydelig er en Volvo FM og en Volvo FH.

- Det hele var egentlig litt tilfeldig, forteller Hagesveen. Han kjører kraftfor for Strand Unikorn oppover i Trysil og indre østlandet. Akkurat denne dagen kjørte han gamleveien og så bilene stå parkert ved Olrud hotell nord for Hamar på gamle E6.

Svært ofte testes nye modeller nord i Sverige der forholdene er tøffe, mens de mot lansering trekker sydover. I videoen under ses de på svenske veier, men det er tydelig at Volvo kjører en aldri så liten minikaravane med kamuflerte biler her i landet også. På tirsdag var de ifølge en annen tipser i Drammen.

Vi møtte, kanskje ikke helt tilfeldig, dagens generasjon Volvo FM før lanseringen i 2013 også.

Digitalt dashbord?

Så hva er dette? FM er helt klart i syklus for ny modell. Tungt.no har tidligere spekulert i om dashbordet blir digitalt på samme måte som nye Mercedes Benz Actros. Som Hagesveen forteller, var de raske med å fjerne innsynet i hytta. Ellers vet vi lite om det hele. Lav hytte, bare ett stigtrinn under døra. Det er mye å fundere på.

Gardinene er godt trukket for.
Gardinene er godt trukket for. Foto: Stein Hagesveen

Speilbøylene ser annerledes ut enn vi er vant med. Det behøver ikke bety noen ting. Volvo har tidligere fått kritikk for speilene sine og da dagens FM kom, vurderte de å montere speilene fra modellbror FMX på bilene som skulle selges her i landet. Vi har forøvrig også sett fotos av den nye FM som viser helt annerledes speil enn hva vi her ser. Speil er gjerne noe av det vi legger merke til først, men som er lettest for produsenten å vente med å skifte på testbilene til like før lansering. Skal vi drodle enda mer rundt speil, kan vi også fortelle at Volvo, via Stoneridge i Sverige, har kjørt test på kameraløsning istedet for speil siden 2016.

Ikke noe fiksfakserier på motorsiden

Bilen har ikke vært på veien så lenge. Den er registrert mot slutten av februar og har motoreffekt på 368 kW. Det sitter dagens trettenliter på 500 hk i den. Ikke noe lureri der, altså. Heller ikke når det gjelder FH-bilen er det mye å hente. Vi har sett skisser på det som skal være nye frontlykter. Ellers vet vi altså lite mer enn at ryktene tilsier en ny Volvo FM i år og en facelift av FH neste år.

Testbilen har dagens motor på 500 hk.
Testbilen har dagens motor på 500 hk. Foto: Stein Hagesveen

Vi spurte administrerende direktør i Volvo Trucks Norge, Waldemar A. Christensen, for noen uker tilbake om det ville komme en ny Volvo FM i år. Vi forventet ingen bekreftelse. Det fikk vi ikke heller. Men politikersvaret er godt nok for oss. Christensen pådro seg et megetsigende uttrykk og sa: «2019 blir et spennende år.» Det kan vi tolke som vi vil, og det gjør vi jo gledelig.

Volvo er uoffisielle verdensmestere i å pirre oss. I 2011 var det så mange testbiler av dagens FH på veiene at vi til slutt oppfordret leserne om å sende bilde om det var en vei de IKKE så en kamuflert Volvo på.

Men det er ikke til å komme unna - det å kunne spekulere litt rundt spionfotos er veldig gøy!