De Spisse hjulmutrenes bakside

- Vi føler oss trakassert

Haugen Transport og Maskin AS i Bergen sto for gårsdagens mest omtalte lastebilsak i norske medier. Nå forteller de sin versjon av saken.

Piggene ute. Foto Statens vegvesen

Piggene ute. Foto Statens vegvesen

Publisert

Bildet av plastpiggene som dekorerte hjulmutrene på asfaltbilen til Haugen, var å se i de fleste riksdekkende medier i går.

Budskapet fra Statens vegvesen, som har tatt bildet, var klart. Den slags er ikke lov. I tillegg hadde ikke sjåføren førerrett og bilen hadde overlast.

Nå tar bileier Roy Haugen bladet fra munnen. Han er langt fra enig i alt som har blitt sagt og gjort i denne saken og lover at den vil bli forfulgt videre. – Vi føler oss trakassert. Vi syns ikke dette er måten å gjøre det på. I går ble vi fremstilt i avisen av ingeniør Tom Børslid i Statens vegvesen som en kriminell virksomhet som gir blaffen i alt og alle, hevder han.

Roy Haugen reagerer på vegvesenets fremstilling av kontrollen på en av hans biler i går. Foto: Frode Tellevik

Roy Haugen reagerer på vegvesenets fremstilling av kontrollen på en av hans biler i går. Foto: Frode Tellevik

Ifølge Haugen ble lastebilen hentet inn til kontroll mens sjåføren hadde matpausen sin utenfor en butikk på Os. Bak rattet satt en 19 år gammel lærling. Ifølge kontrollørene hadde han blant annet ikke førerrett for lastebil, noe Haugen mener beror på en misforståelse.

Etter det tungt.no har fått greie på, er det riktig at ikke førerkortet var fornyet i tide. Men da Haugen sjekket saken viste det seg at det obligatoriske glattkjøringskurset, av en eller annen grunn ikke var registrert i Statens vegvesens systemer, og at det dermed ikke kunne utstedes nytt førerkort. En feil transportbedriften ikke kan lastes for, mener Haugen.

43.000 kroner i bot for overlast er det imidlertid ingen diskusjon om. – Nei, der må vi bare legge oss flate, erkjenner Haugen, som presiserer at bilen gikk på timepris og at det dermed ikke er noen økonomisk gevinst å hente for selskapet å laste for mye. - Av og til er det vanskelig å beregne eksakt på en fireakslet bil når man laster uten vekt. Men vi var for tunge denne gangen og tar konsekvensen av det, fastholder han.

Så var det pynten på hjulmutrene da. Ungdommelig entusiasme, er vel den mest nærliggende forklaringen på at de havnet på forhjulene vi så bilde av i går. – Jeg sa klart ifra til sjåføren da jeg fikk se dem på verkstedet vårt at disse skal ikke på bilen, da blir det bare bråk, forteller Haugen. Han fikk rett.

Men er de så livsfarlige som myndighetene fortalte oss i går? – Både ja og nei, mener bileieren fra Bergen. - Kommer du så nært en lastebil i fart at disse tar deg, har du nok i virkeligheten et mye større problem. Men jeg skjønner vegvesenets reaksjon. De burde aldri vært montert, avslutter han.

Asfaltbilene fra Haugen Transport vekker oppsikt på så mange måter. Bedriften legger mye entusiasme og ekstra innsats i bilparken, som her på Transportmesse vest tidligere i år. Foto: Frode Tellevik

Asfaltbilene fra Haugen Transport vekker oppsikt på så mange måter. Bedriften legger mye entusiasme og ekstra innsats i bilparken, som her på Transportmesse vest tidligere i år. Foto: Frode Tellevik

Haugen erkjenner altså at det var grunn for reaksjon både for hjulpynt og overlast. Det han ikke liker, er måten dette blir fremstilt i media. At avisene ble foret med bilder og fakta fra kontrollørene som var på stedet. - Det føles som et overtramp å bli hengt ut på denne måten, mener bileieren. Man kan til dels være enig. Her i redaksjonen har vi ofte stilt oss spørsmålet om hvorfor det er så viktig for Statens vegvesen å få mest mulig publisitet om negative forhold ved lastebilkontroller. Vi har ikke fått noe godt svar.

Virkelig ille blir det når det i ettertid avdekkes at det er andre enn lastebileier og sjåfør som har gjort feil. Men da er skaden ofte allerede skjedd. Verden er ikke større enn at de fleste som ønsker det, finner ut hvem som avbildes, selv om kontrolletaten ikke nevner navn.

Kollega Haakon Førde stilte i går spørsmålet om hva som er verst. Hardplast på hjulmutrene eller overlast og manglende førerrett? Alt fokus havnet ikke uventet på førstnevnte forseelse, så lenge kontrollørene i Statens vegvesen la ved bildet de hadde tatt av det oppsiktsvekkende «piggdekket». Kontroll av transportbransjen er en sikker vinner hvis man vil ha medieoppmerksomhet, men fører den massive mengden slike saker til noe som helst positivt?

Som kjent er det to måter å kontrollere en lastebil på. Man kan se om alt er i orden, eller man kan se etter feil. Man skaper kanskje ikke den beste dialogen og felles forståelse med bransjen, hvis også offentlig uthenging er en del av kontrollen.

Avdelingsdirektør Arve Tjønn Rinde forsvarer vegvesenets mediestrategi rundt utekontroller. Foto: Charlotte Villanger Nielsen/SVV

Avdelingsdirektør Arve Tjønn Rinde forsvarer vegvesenets mediestrategi rundt utekontroller. Foto: Charlotte Villanger Nielsen/SVV

Statens vegvesen har hatt rutiner for deling av denne type informasjon med media i mange år. Avdelingsdirektør i trafikant og kjøretøyavdelingen i Statens vegvesen region vest, Arve Tjønn Rinde, er en av dem som ønsker en størst mulig åpenhet rundt funn ved etatens utekontroller. Resultatene fra hver kontroll i hans region sendes til lokal media, mediestaben i Statens vegvesen og lokal ledelse i regionene. Videre legges aktuelle saker også ut på Statens vegvesen sin Twitter.

- Fra sentrale styresmakter har det de siste tre årene vært en økt satsing innen utekontroll. Det å synliggjøre resultat er en viktig tydeliggjøring av prioriteten av utekontroll og den rolle vi har overfor trafikanten, bransjen og samfunnet. Samtidig er dette et ledd i vår opplysningsplikt overfor omgivelsene. Folk blir gjort observant på hva som ferdes og skjer ute på vegnettet vårt. Det er første gang jeg hører at noen er negative til dette, sier Rinde da tungt.no slår på tråden.

- Det er forskjell på de ulike kontrollene Statens Vegvesen gjennomfører. For meg er det viktig at de profesjonelle aktørene som driver i transportbransjen har ting på stell, og kan dokumentere at de driver profesjonelt og i henhold til lovverket. For meg er dette en viktig forutsetning for å sikre likeverdige konkurransevilkår i transportbransjen, sier han og fortsetter.

- Nettopp derfor skal de proffe ha ting i orden når de stoppes av oss. Uansett er det ikke vår intensjon å henge ut folk. Våre rapporter inneholder definitivt mye positive beskrivelser om funn fra kontrollene våre også, men samtidig har vi ingen kontroll på hva media velger å ta tak i og publisere videre. Dette er ikke svart/hvitt, men jeg opplever det som viktig å tydeliggjøre funnene fra våre kontroller, positive som negative, konkluderer Rinde.

I Amerika er det meste lov. Også spisse hjulmutre. Her en tippbil fra Florida som vi tok bilde av for noen år siden. Arkivfoto: Frode Tellevik

I Amerika er det meste lov. Også spisse hjulmutre. Her en tippbil fra Florida som vi tok bilde av for noen år siden. Arkivfoto: Frode Tellevik

Drar vi over Atlanteren, finner vi opphavslandet til den omtalte hjulpynten. Der er disse plastkoppene en del av hverdagen. På amerikanske lastebiler er den slags pynt tipp topp – tommel opp. Vi har selv sett det en rekke ganger. Ikke minst på show, der man blir premiert for å ha det lille ekstra. Men det er langt fra USA til Norge, også når det gjelder lastebiler og regelverk. Der borte sloss bransjen fortsatt mot elektronisk kjørelogg, som skal innføres i desember 2017.

Ikke spisse, men langt utenfor. Arkivfoto: Frode Tellevik

Ikke spisse, men langt utenfor. Arkivfoto: Frode Tellevik

Hjulpynt for kvegtransport. Arkivfoto: Frode Tellevik

Hjulpynt for kvegtransport. Arkivfoto: Frode Tellevik

Som en kuriositet kan vi nevne at vi på et av lastebilshowene vi var på for en del år siden, kom i kontakt med en av dommerne, Steve Fenster. Vi påpekte at han var nøye med detaljer i sin bedømming, hvorpå han gliste og dro frem skiltet der det sto Policeoffiser of Louisville Kentucky. Om politimannen ga ekstrapoeng eller bøter for spisse hjulbolter vites ikke, men at han hadde mange å velge mellom, kan vi skrive under på.

Den amerikanske politimannen Steve Fenster hadde mange spisse hjulbolter å bedømme da vi møtte ham for en del år siden. Arkivfoto: Frode Tellevik

Den amerikanske politimannen Steve Fenster hadde mange spisse hjulbolter å bedømme da vi møtte ham for en del år siden. Arkivfoto: Frode Tellevik

Uansett er vi alle enige om at amerikanerne kan få ha hjulpynten for seg selv. Dytt dem på hvis du skal stå i ro på en utstilling en helg, men legg dem i verktøyskapet når du er på jobb. Så blir verden et bedre sted for oss alle.

TransportMagasinet tar gjerne turen bak nyhetene. Tegn et abonnement her.