Sprinter med ny generasjon dieselmotorer

Innføringen av Euro 5 kravene nærmer seg og i den forbindelse lanseres en ny generasjon dieselmotorer i Mercedes-Benz Sprinter. De nye motorene har reduserte utslipp, lavere forbruk og økt effekt.

Publisert Oppdatert

Siden lanseringen av 2. generasjon Mercedes-Benz Sprinter våren 2006 er det produsert over 400.000 biler. Legger man til produksjonstallene fra 1. generasjon Sprinter ender vi på vel 1,7 millioner. Sprinter, både forrige modell og dagens utgave, har helt siden den kom på markedet, vært i front på alle felter og bruksområder fra komfortabel buss til røff allrounder i anleggsbransjen. Den har i flere sammenhenger blitt omtalt som "målestokken i klassen" både i pressetester og hos brukerne.

Følgende varianter vil være på programmet i Norge:

213CDI, 313CDI

216CDI, 316CDI, 516CDI

319CDI, 519CDI

I forbindelse med det nye motorprogrammet lansers samtidig en ny 6 trinns manuell ECO girkasse. Denne kjennetegnes ved et bredere spenn i girutvekslingsforholdene. Enkelt sagt; første gir starter lavere og sjette gir har en høyere utveksling enn dagens girkasser. Girkassen er konstruert spesielt for å passe til Mercedes-Benz Sprinter.