SR Group legger om langtransporten

En rekke transportbedrifter rammes hardt av nedgangen i oljeindustrien. Nå velger SR Group i Stavanger å parkere 20 biler.

Administrerende direktør i SR Group, Kjell Fjeldheim, har allerede kuttet 50 årsverk det siste året. Han frykter det kan komme flere. Arkivfoto.

Administrerende direktør i SR Group, Kjell Fjeldheim, har allerede kuttet 50 årsverk det siste året. Han frykter det kan komme flere. Arkivfoto. Foto: Frode Tellevik

Publisert Oppdatert

De har sett det komme. Likevel er både SR og andre overrasket over omfanget denne nedgangen har fått. SR har de siste fire årene beveget seg gradvis fra å være en rendyrket transportør innen olje og gass, til i dag å drive med svært mye annet også.

Fortsatt omstilling

Strategiske oppkjøp de siste årene har gitt bedriften flere ben å stå på.

Likevel må de nå kutte 20 vogntog og legger med det om langtransportavdelingen i selskapet.

- For to-tre år siden var 95 prosent av vår omsetning knyttet til olje- og gassindustrien. I dag er vi nede på rundt 75 prosent og jeg tror vi er helt nødt til å komme ned under 50 prosent i løpet av de neste to årene, sier administrerende direktør Kjell Fjeldheim i SR Group.

Dramatisk

Nedgangen for transportoppdragene i Rogaland var i 2015 på hele 40 prosent i dette segmentet.

- Vi startet i fjor med å si opp alle ledere i selskapet, så kuttet vi i administrasjonen og nå er dessverre turen kommet til sjåførene. Vi kuttet kostnader i fjor tilsvarende 17 millioner kroner og i år må vi nok kutte ytterligere 30 millioner, tror Fjeldheim.

Etter 35 års opptur opplever SR Group nå for første gang en nedgang i omsetningen

- Langtransport er en liten del av det vi driver med. Av 150 løyver snakker vi her om drøyt 20 biler som skal fases ut. Vi har prøvd å skåne sjåførene lengst mulig, men i og med at vi ser nedgangen fortsetter, er det ingen vei utenom, avslutter Fjeldheim.

Hele intervjuet med Fjeldheim kan du lese i neste utgave av TransportMagasinet.

Supplybåtene går i opplag på grunn av manglende aktivitet i Nordsjøen. Det går kraftig ut over transportørene som lever av å forsyne dem med gods.

Supplybåtene går i opplag på grunn av manglende aktivitet i Nordsjøen. Det går kraftig ut over transportørene som lever av å forsyne dem med gods. Foto: Frode Tellevik