Dagens lille triste

De nyeste SSB-tallene for lastebiler over grensen, 1. kvartal i 2019, går "feil vei".

Andelen norske lastebiler i arbeid over grensene fortsetter å falle. Men noen satser forsatt for fullt. Håkull kan du lese stor sak om i neste TM. Arkivfoto: Frode Tellevik
Andelen norske lastebiler i arbeid over grensene fortsetter å falle. Men noen satser forsatt for fullt. Håkull kan du lese stor sak om i neste TM. Arkivfoto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

OBSERVASJONER: De som kjenner meg, vet at jeg foretrekker å vinkle saker positivt når det er mulig. Men i dette tilfellet ville det være å trekke de nyeste tallene fra Statistisk sentralbyrå (SSB) om gods på lastebil over grensene til det absurde.

I hvert fall om du har et hjerte for en sterk og sunn lastebilnæring i Norge.

For enhver sterk nasjon bør ha en oppegående transportsektor som kan ta hånd om verdisakene man utveksler med andre nasjoner, eller hva? Og Norge har jo noen århundrer med gode tradisjoner i så måte - eller et par tre årtier om vi ser spesifikt på lastebil.

Men nå fortsetter utviklingen nedover. Se hele SSB-tabellen, KLIKK her.

Det er riktignok positivt for nasjonens økonomi at transportert godsmengde over grensen øker også i år. 3,2 millioner tonn i første kvartal er ett lite prosentpoeng opp fra første kvartal i 2018.

Men andelen som er fraktet med norskregistrerte biler er nå nede på 31 prosent - altså litt under en tredjedel.

Når vi er inne på tredjedeler: Slår vi sammen svenske, danske og finske biler, utgjør de tilsammen 32,6 prosent - altså også nesten en tredjedel.

De siste drøye tredjedelen er det andre europeiske nasjoner som står for - men hvor baltiske og polske lastebiler som står for det aller meste (23,7 prosent).

Nå skal det sies at en slik tredjedelsfordeling slett ikke hadde sett så ille ut verken for Norge eller lastebilnæringen - om dette hadde vært en stabil tilstand.

Norske biler har tross alt fortsatt klart størst andel.

Problemet er selvsagt at andelen syner alarmerende raskt. Den er gått ned med 3,4 prosent på det siste året - og ned over 15 prosent siste fem år.

Også andre nordiske nasjoner taper terreng, mens baltiske og polske har økt med hhv. 90 og 50 prosent siste fem år.

Og den utviklingen er ikke "bærekraftig", som det heter på politikerspråk. Derfor er det fristende å sitere en politiker, tidligere bergensordførerer Harry Hansen, som i kampens hete sa følgende på radio da Trondheim var i ferd med å gå forbi Bergen i folketall:

“Ligg dokker sammen og gjorr nokke!”

For det finnes selvsagt fortsatt norske aktører som gjør det svært bra på kontinentkjøring. Ikke minst Håkull, som du kan lese en diger og inspirerende reportasje om i neste TransportMagasinet.

Ikke abonnent? BESTILL HER I TIDE :)