Står sammen om kabotasjekontroll

For omkring tre uker tilbake vedtok EU de nye kabotasjereglene. Det har vært etterlengtet lenge, men som tungt.no tidligere har satt fokus på, er selve tolkningen av selve regelverket like viktig som selve loven.

Voss cement sement anlegg generell

Voss cement sement anlegg generell

Opprettet

Nå har lastebileierorganisasjonene fra Danmark, Norge, Sverige og Finland hatt møte om nettopp dette.

De nye reglene er slik at en transportør fra et EU-land tillates å kunne utføre tre kabotasjetransporter i et annet EU-land senest syv dager etter siste lossing i det aktuelle landet. Reglene ble vedtatt av EU for omkring tre uker siden.

Det høres kanskje greit ut ved første øre-kast, men hvordan tolkes det i realiteten? Hva skjer dersom en polsk transportør får ett lass i Norge som skal losses tre steder? Er det da ett oppdrag eller tre? Og hvordan stiller det seg med bøtenivået i de forskjellige land? Vil det bli mange kontroller i ett land, men få i et annet?

Dette er utfordringer som må løses, og som sto på agendaen da de fire landene holdt møte i Malmø sist uke. Der ble organisasjonene enige om at man må stå sammen i EU og kreve at de nye reglene blir overholdt og kontrollert likt. I dag praktiseres reglene ulikt, og disse ulikhetene må fjernes.

Det felles samarbeidet går i regi av Nordisk Lastbil Union (NLU) som består av DTL fra Danmark, Sveriges Åkeriföretag fra Sverige, samt NLF fra Norge og SKAL fra Finland.

Kabotasje: Nye regler klare!

Finland innfører kabotasjeregler

Italia skjerper kabotasjekravene

Nå er det fritt frem for østeuropeere å kjøre i Norge

Skyhøye kabotasjebøter i Frankrike

Franskmennene krever kabotasje-endring

Kabotasje i Belgia - følger Finland

NLF stanset ulovlig kabotasje