Brødrene Bring:

- Staten jager tyske sjåfører

- De blir kastet i fengsel og fotfulgt av to politimenn til flyet hjem. Det er helt uakseptabelt. Siste: Hevder å ha fått tak i sjåfør nummer 2.

Advokat Patrick Lundevall-Unger mener den norske stat spesielt jager tyske sjåfører. Nå vil han fremlegge bevis på at en annen sjåfør har kjørt lastebilen den tiden hans sjåfør er mistenkt.

Advokat Patrick Lundevall-Unger mener den norske stat spesielt jager tyske sjåfører. Nå vil han fremlegge bevis på at en annen sjåfør har kjørt lastebilen den tiden hans sjåfør er mistenkt.

Publisert Oppdatert

Norske myndigheter forskjellsbehandler sjåfører. Det er helt hårreisende. - De siste 6-7 månedene opplever jeg at myndighetene er ute etter tyske lastebilsjåfører på en diskriminerende måte. Det forteller advokat Patrick Lundevall-Unger til tungt.no.

Advokaten forsvarer sjåføren som nettopp ble stanset, mistenkt for grove brudd på kjøre- og hviletid.

Les også: Brødrene Bring stanset igjen

Siste: Hevder å ha fått tak i sjåfør nummer 2

- Vi vil nå frembringe bevis for at det har vært en sjåfør nummer to tilstede og at min klient ikke har disse bruddene på kjøre- og hviletid. Det forteller Lundevall-Unger tirsdag morgen. - Vi har fått tak i sjåfør nummer to. Han vil bekrefte at han har kjørt bilen og dette vil vi frembringe til Bring i løpet av dagen, avslutter advokaten.

Blir fotfulgt av to politifolk til flyet hjem

- Min klient satt i lastebilen sin i 30 timer etter at han ble stanset, uten at politiet kom. Jeg ringte politiet og ba dem komme til ham, men de hadde ikke ressurser. Klokken 01.30, altså midt på natten, dukket de opp og ga ham et forelegg. Min klient som ikke kan norsk, krysset av i feil felt på papiret og samtykket i forelegget.

Det er en helt uakseptabel holdning, tordner adokaten som hevder han kan referere til to andre tilfeller der tyske sjåfører ble satt i fengsel og deretter utvist etter brudd på kjøre- og hviletider. - Sakene ligger hos UDI og sjåførene får innreiseforbud til Norge i minst to år. De blir fulgt til flyet av to politifolk og sendt til hjemlandet.

Gjelder spesielt tyske sjåfører

- Jeg skjønner at det må være sanksjoner for brudd, men dette er noe annet enn en bot eller å miste føreretten. Dette gjelder spesielt tyske sjåfører. Min klient blir jo fullstendig kastet ut av transportmarkedet. Alle kan gjøre feil, men resultatet er jo at vi vil få billig-sjåfører fra Polen og andre land som kjører for en femtilapp til å utføre transport i Norge. Er det dette vi vil? Jeg skjønner jo at Bring lurer, avslutter en svært engasjert Lundevall-Unger.