Oppdrag: 24 akslinger og 224 tonn

Trestjerners tungtransport med Statnett Transport

Disse karene skal straks flytte 466 tonn i ulendt terreng. Fra venstre: Edmond Martinsen, Bjørn Bak, Rune Flakk, Tor Arne Hansen, Eddie Karlsen, Morten Haffner, Geir Sando og Øyvind Jørgensen. Foto: Frode Tellevik

Disse karene skal straks flytte 466 tonn i ulendt terreng. Fra venstre: Edmond Martinsen, Bjørn Bak, Rune Flakk, Tor Arne Hansen, Eddie Karlsen, Morten Haffner, Geir Sando og Øyvind Jørgensen. Foto: Frode Tellevik

Publisert Oppdatert

Tre Mercedes Actros 4465, 24 akslinger fra Nicolas og en 224 tonn tung trafo sto på arbeidsordren til åtte glade gutter fra Statnett Transport AS da tungt.no ble med på jobb.

Vi er i Ryfylke. Nærmere bestemt innerst i Hylsfjorden. MS Elektron II kommer mer og mer til syne ute i morgentåken. Alle venter på at klokken skal bli åtte på morgenen. Da er avtalen at Statkraft skal stenge ned noen titalls turbiner slik at den kraftige strømmen forbi kaien stanser opp. Den lille betongbiten av en kai ligger midt i utløpet for 300 000 liter vann i sekundet og er umulig å anløpe før det roer seg. Kaptein Arne Thevik manøvrerer den femti år gamle skuta på plass og to intense timer med arbeid begynner.

"Dette er så tungt at det står av seg selv", mente mange yrkessjåfører i gamle dager. Statnett Transport velger å være på den sikre siden og surrer sine 224 tonn med ti grove kjettinger. Foto: Frode Tellevik

"Dette er så tungt at det står av seg selv", mente mange yrkessjåfører i gamle dager. Statnett Transport velger å være på den sikre siden og surrer sine 224 tonn med ti grove kjettinger. Foto: Frode Tellevik

466 totalt

466 tonn i bevegelse. Foto: Frode Tellevik

466 tonn i bevegelse. Foto: Frode Tellevik

Nå skal gjengen fra Statnett Transport koble sammen trafoen med hengerne.

De to hengerne ble kjørt ombord ved hovedkvarteret i Drammen, før MS Elektron II seilte til Norrköping. Der ble trafoen på 224 200 kg heist ombord med en tungløftkran etter at den hadde ankommet med tog fra ABB-fabrikken i Ludvika.

Leder for landtransport, Rune Flakk, ser til at alt går som det skal. Dette er rutine for denne gjengen, men bommer man på noe kan det få fatale konsekvenser senere i transporten.

Nicolas

Første oppgave er å få hengeren så smal som det er søkt disp på.

Vangene kjøres sammen hydraulisk, før de heves og samtidig får tak i trafoen som dermed løftes med. Vangene låses så med stag og trafoen sikres med ti surrekjettinger.

Vognene trafoen henger på er bygget opp av moduler fra Nicolas.

Den ene enden består av to deler på fem aksler og en på to aksler. Den andre består av en på fire aksler, en på seks og en på to. Til sammen tolv aksler i hver ende av trafoen.

Vater

- To mann betjener den bakerste hengeren. En av dem styrer hengeren mens den andre passer på doseringen av trafoen, slik at den alltid henger loddrett og i vater selv om man kjører i doserte svinger. Risikoen for velt øker dersom doseringen får trafoen til å krenge så mye at man mister oljetrykket i den ene siden av hengerne, forklarer Rune.

Mannskapet på den fremste hengeren skal egentlig bare se til at alt går som det skal. Den henger i realiteten etter bilen som en vanlig henger. På den fremste hengeren ligger vangene på en kule, mens de er låst i en saks på den bakerste.

Hit men ikke lenger. Gearkassehavari passer sjelden inn i planene. Spesielt ikke når man har politieskorte og åtte mann i arbeid. Morten Haffner kjente det langt inn i ryggmargen da drevet for førstegearet laget lyder man helst forbinder med en vinkelsliper. Foto: Frode Tellevik

Hit men ikke lenger. Gearkassehavari passer sjelden inn i planene. Spesielt ikke når man har politieskorte og åtte mann i arbeid. Morten Haffner kjente det langt inn i ryggmargen da drevet for førstegearet laget lyder man helst forbinder med en vinkelsliper. Foto: Frode Tellevik

Maks 20 km/t

Ute på åpen vei er det maksfart på 20 km/t som gjelder. Det er for å ha en sikkerhetsmargin i tilfelle et aggregat på en av hengerne stanser. En slik henger blir fort litt umedgjørlig uten oljetrykk.

Etter hvert ankommer to politibiler og en mann fra Statens vegvesen. Noen minutter på overtid ruller ekvipasjen på land og den nesten to mil lange turen til anlegget på Saurdal kan starte.

Utfordringene står i kø. Stigningene på nesten ti prosent gjør at det er tatt med en ekstra trekkvogn denne gangen, som hjelp til å trekke i de bratteste stigningene.

Lodd

Trekkvognene er lastet opp med lodd, slik at de veier 40 tonn hver. Hengeren veier 122 tonn og med totalvekt på drøye 466 tonn legger vi i vei.

Rune forteller at trafoene ofte bygges etter hindringer på veien, slik som tunneler. Ivarsflottunnelen, som vi skal igjennom, fikk installert nye vifter etter at Statnett var på befaring på dette oppdraget. De måtte derfor demonteres igjen før denne transporten.

Bru

Bruer står også på listen over utfordringer. Helganes bru hadde i utgangspunktet begrensninger, men er forsterket for masse penger i anledning denne transporten. Betalt av Statnett og viderefakturert til deg og meg via nettleien.

- Vi hadde en forhåndsdisp på 223 tonn, men ABB laget trafoen 1200 kg tyngre, slik at vi måtte søke på nytt, forteller Rune.

Trolig hadde ingen merket 1200 kg overvekt, men han velger å ikke jukse. For landtransportsjefen handler det om tillit.

Actros

Vel over brua starter den første stigningen. Bil nummer tre kobles foran med et stag. 1950 hestekrefter skal i aksjon. De to nyeste Actrosene har turboclutch, mens de tre eldste er utstyrt med converter og momentforsterker. Faktisk er den eldste av dem fra 2005, da den legendariske Faunen ble pensjonert.

Alder er tydeligvis ingen hindring i denne bransjen.

Havari

Sakte men sikkert nærmer kortesjen seg endeholdeplassen, men i en av de siste og bratteste svingene skjærer lyden av gearkassehavari gjennom luften.

Det blir full stans. På en lite trafikkert vei, riktignok, men både politi og journalister blir effektivt sperret inne i et lite dalføre i ingenmannsland.

Rune må tenke alternativt. Det står en ledig bil østpå som kan sendes av gårde, men det vil ta tid.

Nå er kontaktnettet etter flere tiårs tungtransport rundt i landet godt å ha. Han sporer til slutt opp en leddstyrt dumper med sekshjulstrekk en times tid unna. Lastet til 50 tonn klarer Doosan å passere settet etter at mannskapene har manøvrert det 50 meter bakover, og med wire bak til neste bil, bærer det til topps uten problemer.

Den uheldige Actrosen blir tauet til Haugesund og reparert. Statnett Transport kom i mål denne gangen også.