Salget over 16 tonn: Volvo vs Scania

Sterk Scania-langspurt

Volvo har ligget foran det meste av året, men Scania gruset Volvo i november

Volvo leder fortsatt, men Scania kjørte hardt i november. Kan det holde helt inn?
Volvo leder fortsatt, men Scania kjørte hardt i november. Kan det holde helt inn? Foto: Haakon Førde
Publisert Oppdatert

La oss ta forrige måned først: I oktober registrerte både Scania og Volvo 149 biler hver. Begge hadde denne måneden en markedsandel på 40,2 prosent.

Og så november-tallene: Også denne måneden har Scania registrert 149 biler. Men Volvo har ikke klart å holde tempoet, og fikk kun ut 128 biler.

Når det gjenstår en registreringsmåned, desember, er altså differansen mellom de to svenske merkene redusert til 73 biler i Volvos favør.

  • Volvo står nå med 1585 biler over 16 tonn.
  • Scania står nå med 1512 biler over 16 tonn.

Om Volvos førsteplass dermed er truet? Neppe. 73 biler tilsvarer rundt to uker med vanlig registreringstakt, og Scania får neppe to ekstra uker i desember.

Men helt umulig er det jo ikke. Man kan tenke seg at en storflåteregistrering fra f.eks. Bring kan skape en slik ubalanse en måned.

Les også: Bring ruller ut 250 biler

Marked i vekst

Veksten har avtatt ørlite nå mot slutten av året, men segmentet lastebiler over 16 tonn ligger fortsatt 9,0 prosent over samme periode 2015.

Vi snakker om 9,3 prosent vekst over 16 tonn, og det er fra et allerede høyt nivå. Også de lette segmentene viser klare tegn til bedring.

Merkekampen

Det er altså fortsatt en ørliten spenning knyttet til om Scania kan ta igjen Volvo. De neste plasseringene på tabellen er imidlertid etter alle solemerker hugget i stein.

Mercedes på 3. plass har hatt en litt tungt seinhøst, og er nå nede 9,6 prosent vekst, som jo bare er ørlite bedre enn markedets totale vekst.

MAN på 4. plass har også vekst, men 7,7 prosent er for lite til å holde tritt med totalmarkedet. November var ikke spesielt god for MAN, men fra måned til måned varier det uansett mye.

DAF på 5. plass er fortsatt nede på et volum hvor en bil til eller fra gjør enorme utslag i prosent. Med 45 biler total i år ligger de 50 prosent under 2015-tallene, men med 3 biler i november i år mot to biler november i fjor, ligger de 50 prosent over i november…

Iveco på 6. plass har levert 33 biler hittil i år. Dermed sakker de stadig bakover.

Og på 7. plass og 29 biler har Renault tatt timeout i 2016. Fra informerte kilder hører vi imidlertid om knallhard satsing i 2017 – inkluderte nye modeller på det norske markedet.

Tabellen fra OFV

Dette er registreringene over 16 tonn, per 1. desember:

  • 1.Volvo, 1585 biler
  • 2.Scania, 1512 biler
  • 3.Mercedes, 524 biler
  • 4.MAN, 225 biler
  • 5.DAF, 45 biler
  • 6.Iveco, 33 biler
  • 7.Renault, 29 biler

10 til 16 tonn opp over 40 prosent

Bra trend! Det er et lite segment med 218 biler så langt, men målt mot 2015 ligger det an til en økning på hele 41,6 prosent.

Det er Mercedes som «eier» segmentet med 72 registrerte biler og 33 prosent markedsandel, men alle merkene unntatt Scania deltar i racet.

7,5 til 10 tonn opp nesten 30 prosent

Et knøttlite segment med drøyt 123 biler så langt. Men det er mot 96 i fjor, hvilket jo innebærer en pen vekst nå på 28 prosent.

Her er det Iveco som har stålkontroll i år (Forsvarsleveranse?). MAN og Renault er de to ander «større» aktørene i segmentet med 16 biler hver.

Under 7,5 tonn øker også

I dette segment skiller ikke statistikken fra OFV mellom lastebiler og bobiler. Dermed er det ikke krystallklart hva som øker og hva som går tilbake.

Noen interessante trekk er det likevel:

  • Mercedes holder tabelltoppen som vanlig, med 141 Sprintere så langt.
  • Iveco på andreplass, 55 biler, en flott utvikling med 37,5 prosent økning.
  • Så har vi Daimler-merket Fuso da, 34 biler er mer enn tredobling så langt i år
  • MAN på fjerdeplass med 22 biler har doblet i år.
Så mye å velge mellom at Henry Ford hadde besvimt.
Så mye å velge mellom at Henry Ford hadde besvimt. Foto: Haakon Førde