- Sties will live forever

Uttalelsen tilhører Gerrit de Heus, mannen som nå har gitt ut bok om Sties Termo-Transport.

Betzy og Gerrit. Nå har Tekno startet produksjonen av denne modellen, forteller han.

Betzy og Gerrit. Nå har Tekno startet produksjonen av denne modellen, forteller han.

Opprettet
Boken om Sties er endelig et faktum.

Boken om Sties er endelig et faktum.

Holland og Sties har knyttet noen sterke bånd opp gjennom årene.

Holland og Sties har knyttet noen sterke bånd opp gjennom årene.

Hollenderen har i en årrekke drevet fanklubben STIES venner.

Allerede på 1970-tallet fotograferte han det han kom over av biler fra den norske termotransportøren.

- Det er noe med navnet og fargene, sier han. - De har ikke endret seg på 35 år og passer på alle modeller.

Han har samlet effekter fra Sties i flere tiår. Alt fra brevpapir til klær.

 

Betzy

Gerrit har også vært en pådriver i byggingen av modellbiler med Stieslogo. I starten leverte han flere av dem til Øystein Stie, i bytte for Stieseffekter. Siden har modellbiler med norsk logo fra Tekno blitt storindustri. Den siste i rekken er legendariske Betzy.

 

Høydepunkt

Morten Gran og Hans Kristian Espevolden sto i 1998 for restaureringen av den gamle sliteren fra 1962 og har på den måten bidratt til at historien holdes levende. Nå får også vi andre et unikt innblikk i epoken norsk termotransport hadde sitt høydepunkt. Akkurat det kan vi takke en hollender for.

 

50 000

Gerrit de Heus innrømmer at fargen, logoen og hele pakka førte til at han ble spesielt interessert i Sties. Såpass interessert at han har samlet hele 50 000 bilder av biler med Stieslogo.

Gerrit trekker frem historien fra 1992, da han en ettermiddag kjørte på A12 retning Utrecht og tok igjen en Scania 143-500, en av de første i Stiesfarger.

 

Danmark

- Dette var en bil jeg ikke hadde sett før, så jeg bestemte seg for å følge etter til den stanset.

Den kvelden lærte jeg at bilene fra Sties ikke stanset uten at det var absolutt nødvendig. Denne stoppet ikke i det hele tatt, ikke engang ved grensen på Denekamp. Jeg fortsatte å følge etter og vi stanset ikke før vi var i Danmark, forteller Gerrit. Han fikk bildene sine til slutt.

 

Full kontroll

Senere ble ting satt mer i system og Gerrit hadde lister over biler, regnummer, sjåfører og mobilnummer til hver enkelt.

Gjennom en kontaktperson fikk han i tillegg beskjed om hvilke biler som var på vei retning Holland.

Slikt blir det gjerne 50 000 bilder og en bok av etter hvert.

 

Boken

Selv om boken om Sties er gitt ut i Holland, er den selvsagt oversatt til norsk.

Ifølge forfatteren kan man få tak i den på nett, enten ved å kontakte gruppen Sties termo transport a/s på facebook, eller ved å søke opp Stiesveteran Morten Gran samme sted. Man kan også sende en mail til Gerrit på adressen info@sties.nl

PS: Ønsker du å les mer veteranlastebilstoff, kan du abonnere på Veteranlastebilen.

Noen av detaljene fra "museet" i Werkendam. Mange ville nok gitt høyrearmen for noen av godbitene herfra.

Noen av detaljene fra "museet" i Werkendam. Mange ville nok gitt høyrearmen for noen av godbitene herfra.