Forsøkte å unngå kontroll. Kanskje ikke så rart?

Manipulert skriver, forskjøvet last og for mange kabotasjeturer var blant funnene.

Manipulert skriver, forskjøvet last og for mange kabotasjeturer. Ikke ville han stoppe for kontroll heller. Det er ikke første gang han er stanset. Dette bildet er tatt forrige gang han ble kontrollert ved Sokn. Merk hjullåsen. Foto: Statens vegvesen.
Manipulert skriver, forskjøvet last og for mange kabotasjeturer. Ikke ville han stoppe for kontroll heller. Det er ikke første gang han er stanset. Dette bildet er tatt forrige gang han ble kontrollert ved Sokn. Merk hjullåsen. Foto: Statens vegvesen.
Publisert Oppdatert

Onsdag kveld var det kontroll ved Krossmoen Kontrollstasjon på E39.

62 kjøretøy var innom plassen og av tilsammen 26 kontrollerte ble det to bruksforbud i tillegg til enkelte mindre mangler. Ikke så galt, egentlig.

Men det ene bruksforbudet var kanskje verdt hele kontrollen. Et kjøretøy forsøkte nemlig å passere kontrollen uten å stoppe. Dette så en av kontrollørene og fikk stanset vogntoget før det kom seg videre.

Det viste seg at fartsskriveren registrerte hvile under kjøring - noe det hadde gjort i mange timer. DAFén hadde brukt mindre enn fire timer på strekningen Horten-Stavanger med en gjennomsnittsfart på over 100 km/t.

Det ble funnet elektronisk utstyr som manipulerte skriveren. Dessuten forsvant språkkunnskapene til sjåføren like fort som kjøretiden hans når han ble konfrontert med forholdene. Det skriver vegvesenet i sin rapport. Tungt.no er kjent med at transportselskapet var fra Polen og sjåføren ukrainsk.

Som om ikke dette var nok, var det også utført for mange kabotasjeturer. På tampen av det hele viste det seg også at hele lasten, bestående av lastebildekk, var forskjøvet til siden.

- Dette er en alvorlig overtredelse og vil bli behandlet deretter. Vi jobber for at alle skal ferdes trygt i trafikken og transportører skal kunne jobbe under samme forutsetninger. Denne transporten er ikke forenelig med noen av delene.

DAFén er tatt i forvaring. - Kunden må nok vente en stund på godset fra denne transportøren, avslutter Kenneth Holm Vestby ved Krossmoen kontrollstasjon.