23948sdkhjf

Storkontroll av tunge kjøretøy

Denne uka gjennomfører Statens vegvesen en omfattende kontroll av tunge kjøretøy og tungbilsjåfører. Kontrollen, som skjer i Trøndelag, er en av de største i Statens vegvesens regi noen sinne.

Mellom 70 og 80 kontrollører fra hele landet deltar i kontrollen. Slik skal kontrollørene bli mer samkjørte og likebehandlingen sikres, melder Statens vegvesen.

- Vi vil øke trafikksikkerheten og sørge for like konkurransevilkår. Midt-Norge binder landet sammen og mange tungbiler passerer landsdelen hver dag. Derfor er det naturlig å velge Trøndelag for denne storoffensiven, sier Håvard Stjern i Statens vegvesen.

Dermed gjentar de fjorårets øvelse. Vi husker nemlig at det samme foregikk i juni også i fjor, men med ett viktig unntak: I fjor ble såvidt vi er kjent med, ingen kontrollert for eventuell ulovlig kabotasjevirksomhet. Dette er dog en av kontrollpunktene i år.

I fjor ble hovedsakelig innfartsårene fra Nord-Norge og Sør-Norge kontrollert, men vegvesenet hadde også slengpatruljer som dukket opp litt hist og her. Det vil de sannsynligvis gjøre også i år.

Både kjøretøyene og førerne blir kontrollert. Det blir blant annet:

  • Tekniske kontroller av bremser
  • Kontroll av kjøre- og hviletid
  • Kontroll av lastsikring
  • Kontroll av farlig gods
  • Dokumentkontroll og kabotasje
Varmesøkende kamera og skiltleser

Statens vegvesen tar i bruk ny teknologi for å kunne kontrollere mer effektivt og luke ut de kjøretøyene som er en fare for trafikksikkerheten.

På kontrollene i Midt-Norge denne uka brukes både varmesøkende kamera for å kontrollere bremser på tungbilene og den såkalte «skiltleseren» som leser skiltene på alle kjøretøy som passerer og sjekker dem opp mot tilgjengelige registre, i tillegg til de tradisjonelle kontrollmetodene.

En stor andel av godstransporten er i dag internasjonal. Et godt samarbeid mellom de forskjellige lands kontrollmyndigheter er derfor helt nødvendig. Svenske myndigheter er invitert og deltar som observatører under kontrollen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094