Sunn dieselfornuft

Runar Bakken har kjøpt 10 nye Scania. The New Generation. – Fordi de lover 5 prosent lavere forbruk. Bedre for oss, bedre for miljøet.

Saken kunne du først lese i TransportMagasinet #9 i 2016. S500 blir den nye kongebilen på fjellovergangene.
Saken kunne du først lese i TransportMagasinet #9 i 2016. S500 blir den nye kongebilen på fjellovergangene. Foto: Faksimile
Publisert Oppdatert

Bama Logistikk AS

Bama-gruppen er majoritetseier i Bama Logistikk AS med 51 prosent, men øvrige aksjer eies i hovedsak av folk med Bakken som etternavn. I tillegg er medgründer Karl Isak Næssen med på eiersiden, og han er fortsatt aktiv i ledelsen. Selskapet omsatte i 2015 for 220 millioner kroner, og med i bransjesammenheng ryddig overskudd.

            Selskapet eier også med 100 prosent de to transportørene K Skovly Transport AS og Sandvik Transport AS. Og mens Skovly har sete i Moss og omsetter for 21 millioner kroner, finner vi Sandvik på Notodden, med 67 millioner i omsetning. Runar Bakken er daglig leder i alle tre selskapene.

            Arbeidsstrukturen er delt inn slik at moderselskapet eier alle lastbærere og driver spedisjon, mens de to transportselskapene eier biler og driver transporten. Primærkjøringen er i all hovedsak thermo med matvarer, mens fisk er nyttig returlast. Bama Logistikk er også tungt inne på togtransport.

- Jeg støtter Scania på det med solskjermen. Men ble nedstemt

Bakken er en slik lastebileier og transportmann man gjerne lytter til når det kommer til bilkjøp.

Telemarkingen har bygget opp både Sandvik Transport AS og Bama Logistikk AS. Og han konkurrerer daglig på pris i thermomarkedet. Da teller detaljene.

- Lønnsnivået i Norge kan ikke vi gjøre noe med, påpeker han. - Så skal vi ligge foran konkurrentene, da må vi være bedre på alle andre områder.

Miljø miljø miljø

Thermo er gjerne ansett som en av de tøffeste transportsektorene å drive i, hvor marginene er minst og konkurransen hardest. Men det synes ikke å plage Runar Bakken særlig.

- Nei, det er flere formildende omstendigheter i thermo også, smiler han lunt. - Det er for eksempel en av sektorene med størst mulighet for returlast her i Norge. Fisk. Dessuten er det temmelig forutsigbart på volum, det svinger lite. Mat skal folk ha enten tidene er gode eller dårlige.

Bakken har dessuten et ess til på laget når det handler om «grønne valg». Eierkonsernet Bama har full fokus på å gjøre Norge friskere, ferskere og sunnere. Og da kan ikke transportdelen være noe dårligere.

- Men er det bare et bilde utad, eller blir dere faktisk målt på miljø?

- For oss henger dette tett sammen. Miljøbevissthet går rett på vårt omdømme – og ja, flere av våre kunder krever miljørapportering. Der må vi være best.

Skreddersøm i fokus

- Og nå ti nye. Er dere en «Scaniabedrift»?

- Nei. For oss er det absolutte fokus å velge rett bil til rett kjøring. Vi har mye Scania nå, men Volvo også – og burde kanskje hatt flere. Å ha flere bilmerker gir verdifull førstehåndserfaring, mener Bakken.

- Men samtidig skaper det også «støy» med forskjellige bilmerker når vi strømlinjeformer produksjonen. Så akkurat det blir en balansegang.

De som har lest Scanias annonser og brosjyrer for nye bilen kan ikke ha unngått å lese at «skreddersøm» er den nye hypen. Men akkurat det har Bakken og hans folk drevet med lenge.

- Ja, fordi vi ser at dette arbeidet gir klare resultater. I det siste har vi spesielt hatt suksess med downsizingen av bilene som går her på flatlandet Oslo-Østfold-Vestfold-Agder. Overgang fra V8 og stor hytte til rekkesekser og lav hytte har vært gull for oss.

Bakken snakker varmt om G450ene som har gått et par år nå. Forbruket er nemlig senket fra 3,7 til 2,7 liter på samme kjøring. Man skal være skikkelig dårlig å regne for ikke å skjønne hva det utgjør på bunnlinjen. Og nå er det altså ny Scania med «opp til 5 prosent drivstoffreduksjon» som lokker.

- Hva skjer om ikke bilen innfrir? Saksøker dere Scania?

- Hehe, nei. Da bytter vi dem ut lenge før planlagt tid. Men vi har veldig god dialog med Scania nå, og jeg føler dette er en læreprosess på begge sider av bordet.

- Vi har stor forventninger til nybilene. For nå setter vi inn rekkesekser også på fjellovergangene. Seks av de nye bilene skal gå på Oslo – Bergen.

- Så dere skreddersyr ikke hver enkelt bil?

- Nei, ikke til hver rute. Foreløpig har vi to grupper. De som går på flatlandet, og de som skal over fjellet.

Sjåfører med på laget

- Men hmmm… hva sier sjåførene til «kjipere» bil?

- Vi har en fantastisk sjåførgruppe. Vi må ha sjåførene med på laget for å lykkes. Hele firmaet synes det er blitt morsomt å diskutere tomgang og drivstoff, sier Bakken. Han legger til at bedriften, i motsetning til mange, dessuten ikke har forbruksbasert bonusordning.

- Å kjøre smart og økonomisk er det de er ansatt for. Det er den kompetansen vi vil ha. Da legger vi ikke bonus på toppen. De beste har i dag for eksempel under 1 prosent tomgangskjøring, målsettingen for alle er under 10 prosent.

For det er ikke bare ny bil for Bakken og co. Det er summen av alle tiltak som teller, fra sjåføroppfølging med egen ansatt, driver support fra Scania. Og altså skreddersøm av bil. Bakken legger til at de har valgt S500 til langtransporten. På den måten «kompenseres» også frafallet av V8 med å velge den store nye hytten.

- Men hvordan er egentlig utstyrsnivået for sjåførene. Uten V8 får dere vel heller ikke «V8-pakke» på bilen?

- Vår filosofi er å gi gode og tilpassede arbeidsplasser. Vi har kaffetrakter, micro, kjøleskap som man må ha langs veien i Norge i dag. I tillegg har vi også valgt å ha «nattkjøling» på bilene. Ikke fordi vi har så varme netter i Norge, men siden vi har så mye kjøring på natt, blir det soving på dagtid, og da er det godt å ha.

Bare på ett område har Bakken firt på kravene – solskjermen. Denne er jo heftig diskutert, etter at Scania valgte å ta den vekk for å kunne hevde maksimal aerodynamikk

- Jeg støtter Scania på det med solskjermen. Jeg mente i utgangspunktet at vi skulle gå for det også. Markere oss. Men så fikk jeg alle mot meg da.

Runar flirer litt. Helt egenrådig er han ikke.

Scanias V8-miss

Gründer og daglig leder Runar Bakken viser frem en av «sparebilene» i selskapet, G450, som har gjort stor suksess de siste par årene.  Den nye Bama-terminalen på Alnabru er ironisk nok så effektiv i forhold til de fem-seks lokasjonen den erstatter, at den gjør et målbart innhogg i omsetningen for 2016.
Gründer og daglig leder Runar Bakken viser frem en av «sparebilene» i selskapet, G450, som har gjort stor suksess de siste par årene. Den nye Bama-terminalen på Alnabru er ironisk nok så effektiv i forhold til de fem-seks lokasjonen den erstatter, at den gjør et målbart innhogg i omsetningen for 2016. Foto: Haakon Førde

- Når det er sagt mener jeg oppriktig at Scania har bommet med sin V8-pakke, sier Bakken indignert. - Her spiller de for mye på sjåførene opp mot bileierne, som kan skape konflikt når man skal tenke miljø.

- Det de burde ha laget som sin beste utstyrspakke, er en «miljøpakke», der sjåførene belønnes med best utstyr på de riktige bilene. Det har vi sagt fra om i klartekst.

På Bakkens biler er fartssperren for øvrig for lenge siden satt til 84 km/t. – Vi diskuterer denne med jevne mellomrom, men det ser ut til å være riktig fortsatt.

- Hva tenker du om lenger serviceintervaller?

- Ja, det blir kjærkomment. Scania-selgeren har ikke oversolgt det poenget, men det er ingen hemmelighet at gamlebilen må hyppig på verksted.

- Og det motsatte: Nye biler har alltid nybilproblemer?

- Jeg vet. Men holder de lovet dieselbesparelse, da er det ikke noe valg. Når vi får bilene i februar er forøvrig hele bilparken vår oppe på Euro 6.- Hva med HVO?

- Veldig skeptisk! Bruk HVO i landene det produseres, er min mening. Finland og Nederland – alternativet er jo at vi sender fossil diesel i bytte. Klimagevinsten er regnearkberegninger jeg stiller meg sterkt tvilende til. Når vi får produksjon i Nogre om noen år, så kanskje…

Over fjellet

Bakken er lastebilmann selv, og har vært innom mye gjennom årene. Men han har etter hvert endt opp med å ha effektiv drift av moderne biler som største interesse. Så har han da også kjørt nye Scania på testtur over til Bergen allerede.

            - Det er moro å være oppdatert på det siste nye. Og det er gjort utrolig mye bra med denne bilen, ikke minst på luftmotstand, sier Bakken. Han tenker blant annet på lysene som nå er innfelt i hyttetaket. Der spares det noen promiller når man slipper utvendige ekstralys.

            For en ting er sikkert. Man finner ikke en orgie med ekstralys på bilene som går for Bama Logistikk.

- Årsaken er egentlig enkel. Vi er opptatt av å gjøre jobben lovlig og riktig på alle måter – og det får vi betalt for ikke minst av Statens vegvesen. Vi har veldig sjelden problemer i kontroll langs veien. Det er bra gevinst.

- Hvordan er tilgangen på sjåfører for thermokjøring?

- Vi har god tilgang til sjåfører på våre 41 biler. I øyeblikket er det vel 50/50 fordeling mellom norske og andre nasjonaliteter. Det er god kjemi i laget, og de utfyller hverandre godt og bygger hverandre opp på kompetanse og innstilling.

            Og da er diskusjonen tilbake til hvordan norske selskaper kan konkurrere mot den stadig sterkere innflytelsen utenfra, når giganter etablerer seg her til lands. Runar Bakken er likevel sikker på at de selv fortsatt er best i Norge – men han grubler mye på utviklingen.

- Det blir en tøff kamp, men dette klarer vi.       

- De kan vel kjøpe Scania de også?

- Jepp. Men vi er blant annet store på tog. Vi har til og med chartret egne tog med 22 vogner på helligdager, til Bergen og Stavanger. Det gir store effekter, og sparer både oss og sjåførene og miljøet.

- Vi bruker så mye 25,25 som vi kan, men det er en utfordrende kabal å få fullt utbytte av kapasiteten, sier Bakken. For tiden er Oslo-Kristiansand hovedstrekning for langbilene.
- Vi bruker så mye 25,25 som vi kan, men det er en utfordrende kabal å få fullt utbytte av kapasiteten, sier Bakken. For tiden er Oslo-Kristiansand hovedstrekning for langbilene. Foto: Haakon Førde