23948sdkhjf

Svensk 730-problem

Det er ikke bare i norske bileiere som sliter med Scania-problemer. Ulyder, vibrasjoner og høyt drivstofforbruk kjennertegner T. Foslins Åkeris nye Scania R730 som har sått mer på verksted enn kjørt på offentlig vei.

Marcus Forslin er sjåfør hos sin fars transportselskap, T Forslins Åkeri AB i Nynäshamn. Han kunne i september i fjor hente ut selskapets nye Scania R730. Bilens påbygg er Joabs Camelont-system, og bilen brukes til asfalttransport om sommeren, og til flis på vinteren. Eller, det var slik de hadde tenkt det skulle være. For i likhet med de misfornøyde norske kundene er heller ikke Marcus og hans far spesielt imponerte over den nye bilen.

-Den har stått mer på verksted enn hva den har vært ute på veiene, forklarer Marcus.

Han tegner et bilde av sin R730 som få hadde kunnet forestille seg da Scania lanserte modellen. Vibrasjoner, høyt forbruk og mengder av andre bekymringer omgir den ellers så fine bilen.

-Det kjennes nesten som å kjøre i en bil fra 50-årene. Det gnisser og kommer en masse andre merkelige ulyder fra hytta, sier han.

Marcus opplever også det samme som sine norske kolleger, at bilen bruker litt vel mye drivstoff. Men ikke alltid!

-På morgenen merker jeg at bilen under flere timer kan dra 8,5 liter diesel pr. mil på en runde. Under eksakt samme runde på ettermiddagen kan forbruket synke til omkring fem liter pr. mil.

Det kan også skille et helt gear i samme bakke med samme lass, avhengig av om det er formiddag eller ettermiddag, hevder Marcus.

Måtte true

Marcus forklarer at bilen oppførte seg rart allerede fra første dag. Og selv om den i dag bare har rullet knapt 30.000 km har man, utover de mest kjente problemene, også rukket å bytte en komplett clutch, innkludert trykkplate. Og å få respons fra Scania har ikke akkurat vært en enkel sak.

-Det føles ikke som om Scania har tatt oss på alvor. Vi måte til slutt true med at hvis de ikke fikk skikk på bilen, så begynner vi heller ikke å betale på den. Nå har vi fått et såkalt grønt kort som skal gjelde i 500.000 km. Så vi har jo fått en viss form for kompensasjon. Og så vidt jeg vet har vi ikke betalt noe på bilen ennå. Det finnes jo ingen lønnsomhet i å kjøpe ny bil om den bare skal stå på verkstedet. Man kjøper jo ny bil for å slippe nettopp det, konstaterer Marcus.

At alle som er berørt skal slippe å betale sin ubrukbare bil er kanskje ikke trolig, men i Forslins tilfelle er det åpenbart slik. Og hvorfor ikke? Bilen kostet ca. 3 millioner kroner med påbygg, og å forrente en så stor kapital på en bil som så vidt har kjent asfalt mot hjulene, hadde nok innebært en tøff økonomisk belastning for mange transportselskap. Forsatt har man ikke klart å løse problemene med Forslins bil. Selv om Scania nå har forstått at man faktiskt har problemer med bilmodellen, og at transportselskapet har fått en viss kompensasjon, tviler Marcus fortsatt.

-Jeg er fortsatt skeptisk. Man sitter hele tiden og funderer på hva som kommer til å bli det neste problemet, avslutter han.

Skylder på dieselen

Hos Scania i Södertälje er man fullstendig klar over problemene en del kunder opplever med sine 730-biler. Scanias pressesjef, Hans-Åke Danielsson, sier at man jobber intensivt for å løse problemene og at de har forskjellige spor å følge, men at det er for tidlig å si hva problemene kommer av. Men man mener at dieselkvaliteten er en av årsakene.

-Det er noe muffens med drivstoffet, mer enn det kan vi ikke si for øyeblikket. Når vi har kjørt bilene på vårt dynamometer så har de beviselig ikke gitt fullt moment, sier Danielsson.

-Betyr det at oljeselskapene leverer dårlig diesel?

-Nja, det skal man vel ikke si. Vi har tatt hjem diesel for analyse, så får vi se hva det viser, men når vi har kjørt på svensk diesel så har motorene gitt fullt moment. Til og med 102 prosent. Så det er noe med drivstoffet. Det kan finnes flere grunner, men drivstoffet er et spor, mener Hans-Åke Danielsson.

At Scania nå hevder det er den norske dieselkvaliteten det kan være et problem med er noe vi har vanskelig for å tro. I følge den norske importøren har jo endel av problemene oppstått etter 65.000 km, og kunder har dessuten kjørt erstatningsbiler som også er tanket på de samme stedene som deres problembiler uten å oppleve problemer med disse. Betyr det at Scania R730 er mer ømfintlig for dieselkvaliteten enn de øvrige V8-motorene de har?

I tillegg til de rent tekniske problemene som Scania prøver å finne ut av, antyder de også at dette til en viss grad kan handle om hvordan kundene har spesifisert sin nye bil.

-Har man for eksempel gått fra en 620 til en 730 og spesifisert om bilen på noe vis, med utvekslinger og annet, så kan man få andre egenskaper. Men vi jobber seriøst med dette. Ingen kunder skal oppleve at de ikke har fått det de trodde man skulle få, avslutter Hans-Åke Danielsson, pressesjef ved Scanias hovedkontor i Södertälje.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079