Svinesund Transportsenter er åpnet

- Når det er fullendt, vil det være fullkomment, sa Solvik Olsen under åpningstalen.

Publisert Oppdatert

Det som i utgangspunktet var tenkt som et handelsområde, har blitt et flott senter for transport. Nå mangler bare døgnhvileplassene. De kommer første halvår 2018.

La oss ta døgnhvileplassene med en gang. Mens det er private aktører som står bak Svinesund Transportsenter, er det vegvesenet som har ansvaret for de 100 døgnhvileplassene som skal komme. 22 mål er under opparbeidelse og plassen forventes å være ferdig første halvår 2018.

Uten lastebil, funker ikke landet. Solvik-Olsen dro en liten vri på det gamle slagordet under åpningstalen.
Uten lastebil, funker ikke landet. Solvik-Olsen dro en liten vri på det gamle slagordet under åpningstalen.

Men Svinesund Transportsenter er mye mer enn dette. Her er bensinstasjonskjedene, speditører, vask, dekk, redning og en rekke aktører allerede på plass. Samtidig jobbes det med å få flere leietakere inn på området som er eneste av sitt slag i landet. Tirsdag sto samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen for den offisielle åpningen sammen med Haldens og Strømstads ordførere.

Martin Grimsrud ved Fredriksten Utvikling fortalte om prosessen frem til åpningen.
Martin Grimsrud ved Fredriksten Utvikling fortalte om prosessen frem til åpningen.

Bak prosjektet står Fredriksten Utvikling som allerede i tidsrommet fra 1999 til 2003 kjøpte området på 250 mål med tanke på å utvikle mer handel i området.

Skrinla handelsplaner og dro til Danmark for å lære transportsenter

- Vi skrinla handelsplanene og begynte å se på transport for omkring fire år siden. Det har jo vært tidvis lang kø på grensene og samtidig var kapasiteten til den eksisterende døgnhvileplassen ved siden av sprengt. Den har kun plass til 25 biler. Derfor dro vi til Danmark og lærte mer om hvordan de drev transportsentre. Det fortalte Martin Grimsrud ved Fredriksten Utvikling under åpningen. Selve byggingen har gått på 8-10 måneder.

- Hvor er døgnhvileplassene? Det burde jo vært på plass til åpningen, mener NLFs regionsjef for  Østfold, Oslo og Akershus, Johan Kristian Bjerke. 
- Hvor er døgnhvileplassene? Det burde jo vært på plass til åpningen, mener NLFs regionsjef for Østfold, Oslo og Akershus, Johan Kristian Bjerke. 
Oversikt over området dagen før dagen. Tungt.no var på plass på mandag for å lodde stemningen også. Foto: Svein-Ove Arnesen
Oversikt over området dagen før dagen. Tungt.no var på plass på mandag for å lodde stemningen også. Foto: Svein-Ove Arnesen

Det var også en stolt Halden-ordfører som var med på seremonien. Tor Håkon Edquist er heller ingen novise innen transport. I mange år jobbet han nemlig i spedisjonsfirmaet KGH Custom Services ved grensen. Og Strømstads ordfører var på sin side glad for at man i 1658 kom frem til at grensen skulle gå akkurat her. Han siterte sin kollega i København som nylig uttalte at skandinavias viktigste grense ikke lenger var Øresund, men Svinesund. Nå går omkring 2500 vogntog daglig over grensen.

Trekkplasteret var uten tvil samferdeslsminister Solvik-Olsen. Han skrøt av initiativtakerne og mente det var viktig med gode fasiliteter for sjåførene. - Når døgnhvilplassene er oppe og går, vil vi ha et fullkomment tilbud, mente han og fortalte at alle utenlandske transportører er velkomne - så lenge vi spiller med samme vilkår. Han benyttet anledningen til å peke på fordelene ved å bruke intelligente kontroller som skiltgjenkjenning og ansvarliggjøring av transportkjøper. - Om en transportør tidligere er stanset med mange feil, er han velkommen på ny kontroll, mens de som tidligere har hatt null feil, kanskje vinkes videre. Uten lastebilen funker ikke landet. Dette senteret er et knutepunkt for transport over grensen og jeg vil ønske lykke til, avsluttet Solvik-Olsen.

Her er plantegningen over området. Illustrasjon: Fredriksten Utvikling AS
Her er plantegningen over området. Illustrasjon: Fredriksten Utvikling AS