Husk å sjekke svingskiven

Svingskiven er ikke nødvendigvis helt i lås, selv om det kan se slik ut.

Sjekk utløserhåndtaket på svingskiven før du kjører, ellers risikerer du å oppleve dette
Sjekk utløserhåndtaket på svingskiven før du kjører, ellers risikerer du å oppleve dette Foto: Hordaland Tungberging
Publisert Oppdatert

Så har nok en uheldig sjåfør mistet tralla. Denne gangen med fullt fiskelass på E39 i Hordaland.

Dette er hendelser man hører om med jevne mellomrom, og trolig er det også snakk om sjåførfeil i mange tilfeller. En ekstra sjekk av utløserhåndtaket kan være avgjørende, mener Dag Rykkje i Statens vegvesen.

Etter å både ha hørt om og sett flere tilfeller av traller som løsner fra trekkvogner, mistenker han at det kan ligge en årsak i sjåførenes siste sjekk av låsemekanismen.

Sjekk at dette håndtaket er ordentlig låst før du starter kjøring. Selv om det ser slik ut, er det ikke alltid det smekker helt i lås, ifølge Dag Rykkje
Sjekk at dette håndtaket er ordentlig låst før du starter kjøring. Selv om det ser slik ut, er det ikke alltid det smekker helt i lås, ifølge Dag Rykkje Foto: Frode Tellevik
Sjekk utløserhåndtaket, oppfordrer Dag Rykkje
Sjekk utløserhåndtaket, oppfordrer Dag Rykkje Foto: Frode Tellevik

Han bestemte seg derfor for å forske litt på saken i egen regi.

- Som sensor på førerprøver, sjekker jeg alltid nøye hva som skjer når kandidaten kobler på tralla. Svarer vedkommende ja på spørsmål om han eller hun er klare til å kjøre, uten å først ha sjekket om håndtaket er i lås, blir det stryk, sier han.

Her forteller Dag Rykkje hva han har oppdaget etter egne tester hjemme i garasjen.

- Når tralla blir koplet på, smeller låsen på. Det er likevel ikke alltid slik at også utløserhåndtaket blir låst. Når så håndtaket ikke er låst, og man begynner å kjøre, vil låsetappen gradvis presse utløserhåndtaket utover, helt til låsen er åpen og tralla ramler av, forklarer Rykkje.

Han forteller til slutt om hva han avdekket, med en tralle som sto på støttebein. -Jeg prøvde å koble på, uten at utløserhåndtaket gikk helt i lås. Tralla hang fast, men håndtaket kunne likevel dras ut. Jeg satte meg inn i bilen og nappet frem og tilbake mellom ti og femten ganger. Da ga låsen seg og så løsnet tralla. Ute langs veien kan man kjøre mange kilometer før dette skjer, påpeker han.

Rykkje presiserer at han kun har testet ut dette på en type svingskive.

Sjekk samtidig om du har abonnement på TransportMagasinet. Hvis nei, kan du klikke her!