Tachograf allikevel ingen trafikkrisiko

I går var den farlig, i dag er den trygg. Tall og statistikk kan brukes til så mangt.

Tachograf fartsskriver

Tachograf fartsskriver

Publisert Oppdatert

I går gikk flere europeiske medier ut og viste til en undersøkelse som det tyske bladet DVZ hadde offentliggjort. Undersøkelsen, som var foretatt av forsikringsselskapet Kravag, viste at lastebiler med digital fartsskriver er innblandet i langt flere ulykker enn de med manuelle skiver. Faktisk så mye som 21 prosent mer. Studiet var gjennomført mellom 2006-2008 og flere titusener av lastebilulykker var analysert. Konklusjonen var naturligvis at sjåførene følte seg mer presset med tachografen. Godt pressestoff, altså.

Men tall kan brukes til så mangt, og statistikk til enda mer.

I dag presiserer Kravag at tallene som DVZ hadde brukt, også omfattet samtlige skademeldinger, altså glassprut, tyveri osv. Tallene har dermed ikke noe med sjåførenes kjørestil å gjøre, påpekes det.

- Det er ingen signifikant forskjell på ulykkeshyppigheten med tachografer kontra manuelle skiver, fortelles det i dag.

Når det allikevel er flere skademeldinger fra lastebiler med tachograf, kan det derfor like gjerne skyldes at det er relativt nye biler, som er mye på veiene og derfor er interessante tyveriobjekter. Eller at enkelte skader på "gamle" biler ikke meldes.

Uansett - i går var den farlig, i dag er den trygg. Men slapp av- dag er det høyst sannsynlig noe annet som er farlig!