Kjære lastebilspeil på a-stolpen der...

TM: - Hvorfor lever du ennå? MB: - Ikke på nye Actros!

I Sitges ved Barcelona er det trangt i gatene - et verdig sted å kaste speilene.Alle foto: Mercedes
I Sitges ved Barcelona er det trangt i gatene - et verdig sted å kaste speilene.Alle foto: Mercedes
Publisert Oppdatert

Nybillansering, MB Actros i Barcelona:

Først et blikk i speilet (!): Da sør-europeerne begynte å okkupere Vinland (nå kjent som trumpland), måtte de også finne ut hvordan de skulle håndtere de fastboende (tidlige trumpere, i min barndom kalt indianerne).

Det gikk som vi vet ikke helt smertefritt for seg, og mang en papir- og filmrull er viet spesielt de siste fasene av indianer- og cowboy-perioden. Selv gråt jeg mine modige tårer over Davy Crocketts endelikt da jeg lærte å lese.

Men helt i starten, før det i det hele tatt var aktuelt med wagontrains og kugutter til hest, gikk det faktisk helt greit å bytte verdifullt land mot glassperler – og speil.

Allerede den gang, for over 500 år siden, var altså speilet i allment bruk og et gyldig byttemiddel. Verdien av å kunne se seg selv, og etter hvert over skulderen, ble åpenbart vurdert som ganske høy.

Men i motsetning til det meste annet de hadde på den tiden; hjul av tre, musketter som måtte munninglades, fryktelige båtformede hodeplagg og pisk som gasspedal – er speilet fortsatt i daglig bruk av nåtidens cowboys.

Det er Mercedes nå omsider i ferd med å gjøre til latter.

Omsider fordi vi vel egentlig har skjønt poenget for 30-40 år siden, nesten så lenge at vi har glemt å tro på at vi skulle få det. Kamera som filmer bakover og viser sanntidsbilde i dashborddisplayet har vært stjerneteknologi i både filmer og konseptbiler i hopetall.

Jeg bare spør: Når så du sist en konseptbil med speil???

Og til latter fordi speilet er et så inderlig utdatert medium. Joda, det enkle er ofte det beste. Men det enkle blir like ofte for enkelt i dagens komplekse verden av multitasking, dokumentasjonskrav, HMS, fleksibilitet og skalerbarhet.

Kort sagt: Kameraet gjør så utrolig mye mer enn speilet. Det tar liten utvendig plass, som derfor både øker sikt og sparer diesel. Det kan lagre og dokumentere hva som skjer rundt bilen (til og med varsle deg om du sover). Det endrer automatisk vinkel så du alltid ser hengeren i svinger og ved manøvrering.

Likevel er det ikke mangel på uttrykt skepsis til Mercedes kamera-løsning på sosiale medier. «Kan ikke fungere i Norge». «Dyrt og lite robust». Osv.

Nå er det et menneskelig trekk å prioritere egen smak og vaner fremfor fornuft. Lastebilfolk er ekstra menneskelige i så måte. Fortsatt sverges det til tresko, spett i gulvet og bakelittratt i enkelte kretser. Jeg skjønner prinsippet. Selv er jeg blant dem som nekter å nedverdige meg til å bruke GPS - på privaten.

Men jeg drar ikke «i krigen» med dårligere våpen enn fienden om jeg kan unngå det. Og næringsdrivende transportører kriger hver eneste dag. Å kjøpe lastebil som ikke er konkurransedyktig, det er den visse konkurs.

Derfor er også den cocky ordbruken til Mercedes fascinerende: «Alle snakker om det, kun en leverer varene (delivers)» hevder de. Joda, Mercedes er nok først ute. De speilløse bilene leveres snart til alminnelige kunder - og da er kamera standard.

Men sannsynligheten tilsier at de øvrige produsentene ligger hakk i hæl. De sparer bare klokelig krefter mens Mercedes baner vei og rydder unna det som måtte være av trøbbel og problemstillinger.

Jeg tviler på at det tar stort mer enn ett år før dette er mulig tilvalg fra samtlige produsenter. Jeg tror dette er et teknologiskifte som kommer til å gå veldig fort når det først løsner. Ikke fordi kamera er så moderne, men fordi speil er så håpløst gammeldags. Kameraet øker betraktelig verdien på informasjonen som fanges.

Fra cowboy-plass er dette likevel en vemodig observasjon. Det er nok et tydelig trinn mot «the end» - de selvkjørende bilene. En selvkjørende bil har overhodet ingen glede av et speil, men er helt avhengig av kamera og radarteknologi…

Så er da også nye Actros et stykke på vei selvkjørende. Gitt at du har riktig veimerking, kan lastebilen både styre, gasse og bremse helt av seg selv – i alle lovlige hastigheter. En avansert cruiscontrol kan man si.

Velvel. I morgen skal jeg og en horde journalister ut på spanske motorveier og «teste» bilen. Det mest interessante blir antagelig å kjenne på følelsen av å være tilstede ved startpunktet for et betydelig teknologiskifte.