Den mystiske Tankbilen på Svinesund

Alt har sin forklaring

Lasten med 27 500 liter biodiesel skulle til Nobina Norge.

Den latviske tankbilen fikk kjøreforbud på Svinesund torsdag. Foto: Statens vegvesen
Den latviske tankbilen fikk kjøreforbud på Svinesund torsdag. Foto: Statens vegvesen
Publisert

Det viser seg at den latviske tankbilen hadde lovlig ærend i Norge, da den ble kontrollert og satt i lås på grunn av tekniske mangler, av Statens vegvesen på Svinesund torsdag.

Men bare noen dager tidligere ble redaksjonen gjort kjent med at samme tanksemi sto på Rasta Håby i Sverige og, ifølge øyevitner, forsynte lastebiler fra østblokkland med diesel direkte fra tanken. Statens vegvesen hadde også fått med seg dette ryktet, og foretok derfor en grundig sjekk da vogntoget rullet inn over Svinesund.

Her blir vogntoget parkert og låst fast på Svinesund torsdag kveld. Foto: Svein-Ove Arnesen
Her blir vogntoget parkert og låst fast på Svinesund torsdag kveld. Foto: Svein-Ove Arnesen

Tungt.no har fått tilgang til fraktbrevet, som bekrefter at 27 500 liter biodiesel, fra avsender Biofuel Express i Göteborg, skulle leveres til Nobina sine anlegg i Oslo og på Nesodden. Så langt kom man altså ikke.

Fagleder Øyvind Grotterød og kollegene på Svinesund satte hjullås på den latviske tankbilen onsdag kveld. Foto: Svein-Ove Arnesen.
Fagleder Øyvind Grotterød og kollegene på Svinesund satte hjullås på den latviske tankbilen onsdag kveld. Foto: Svein-Ove Arnesen.

Selve trekkvogna var ifølge kontrollørene på Svinesund i bra teknisk stand, men hengeren hadde for svake bremser og ikke fungerende ABS. I tillegg hadde et av hjulene låst seg. - Sjåføren ønsket veldig sterkt å kjøre videre, alternativt snu og kjøre tilbake til Sverige, men vi kan ikke ha trafikkfarlige kjøretøy på veiene og satte altså på hjullås i dette tilfellet, uttalte fagleder, Øyvind Grotterød i Statens vegvesen til tungt.no torsdag kveld.

Tungt.no har i dag vært i kontakt med Nobina Norge. Selskapet bekrefter at tankbilen var på vei til dem, men sier at de ikke bestilte transporten. - Nobina har ikke valgt transportør, det er det Biofuel Express som gjør, men vår kontrakt med Biofuel stiller strenge krav til både Biofuel og deres bruk av underleverandører. Nobina Norge ser uansett ser svært alvorlig på denne hendelsen slik den fremstår nå, bekrefter administrerende direktør, Jan Volsdal, overfor tungt.no

Jan Volsdal, administrerende direktør i Nobina Norge AS. Foto: Nobina
Jan Volsdal, administrerende direktør i Nobina Norge AS. Foto: Nobina

- Nobina stiller høye krav til både oss selv og våre leverandører i forhold til å etterleve lover og regler i tillegg til samfunnsansvar. Med hensyn til denne saken så avventer vi videre utredning, uttaler Volsdal, som forøvrig kom til Nobina fra jobben som administrerende direktør i Bring Cargo AS.

Tungt.no har i denne saken samarbeidet tett med Tidningen Proffs i Sverige, og gjennom vår kollega, Heidi Bodensjø, har vi i vært i kontakt med transportselskapet som eier tanksemien, Sia Sumata AB. Dermed faller også brikkene på plass i denne saken.

Det viser seg nemlig at bilen ganske riktig sto i tre dager på Håby. Der den til slutt gikk tom for strøm. Det vi ser på bildene vi fikk tilsendt er altså ikke ulovlig tanking av diesel, men derimot høyst lovlig starthjelp. Dette forklarer også hvorfor vi på bildet ikke kan se at luken til lasterommet er åpen, noe den hadde vært dersom det ble tappet diesel fra tanksemien.

Her på Håby mente øyenvitner at det foregikk ulovlig tanking.. Tanksemien på bildet skal være den samme som nå står fast på Svinesund. Foto: Tipser.
Her på Håby mente øyenvitner at det foregikk ulovlig tanking.. Tanksemien på bildet skal være den samme som nå står fast på Svinesund. Foto: Tipser.

Det vi trodde skulle bli en stor sak, endte dermed opp som et helt vanlig kjøreforbud grunnet tekniske mangler. Dieselen blir nå fraktet videre med en annen tankvogn og den aktuelle hengeren blir tauet til verksted for reparasjoner. Vi skal ikke se bort fra at den dukker opp igjen når Nobina trenger en ny leveranse med biodiesel. Hvis noen tør å gi sjåføren starthjelp da...

Få med deg helheten. Abonner på TransportMagasinet