23948sdkhjf

Står klampet på Svinesund

.... men hva som er i tanken og om det er lovlig innført, er ennå uklart.

Siste: Alt har sin forklaring.

For noen dager siden ble redaksjonen gjort kjent med at det i Sverige sto en tanksemi på Håby som ifølge øyevitner skal ha forsynt lastebiler fra østblokkland med diesel direkte fra tanken. (Senere viser det seg at dette ikke medførte riktighet. Sjåføren skal ha fått starthjelp.)

Bilder av dette kom imidlertid kjapt ut på facebook og mange kjente igjen firmaet fra tidligere. Semien har vært observert flere plasser i Sverige og svensk politi rykket ut etter tips fra vårt kollega-tidsskrift i Sverige, Proffs. Da sto den i Stenungsund, ikke langt fra den norske grensen. Da politiet ankom, var den dog forsvunnet.

I dag dro vi kjensel på den samme bilen på vegvesenets twitter-konto. Der sto følgende å lese: «Tankbil full av diesel stoppet i kontroll på Svinesund i går kveld. Store mangler på bremser og ødelagt dekk. Endte med hjullås for å hindre videre kjøring før de tekniske manglene er utbedret.»

Dermed tok vi turen til Svinesund for å sjekke. Det viste seg å stemme. Bilen var stoppet på norsk side etter en felleskontroll av vegvesenet, politi og tollvesenet.

I mellomtiden begynte tipsene å tikke inn. T.I.A omtalte tidlig saken og delte på facebokgruppene der den kjapt ble dagens snakkis.

Vi banket på døren til kontrolleder Øyvind Grotterød på Svinesund kontrollplass.

Han kan bekrefte at bilen er holdt igjen med hjullås og at de i forkant hadde mottatt flere tips om å holde øynene oppe for nettopp denne bilen.

- Hva er feil?

- Da bilen dukket opp, tok vi den ut for en ekstra sjekk. Tollvesenet sjekket papirene og fant egentlig ikke noe galt ved disse. Det er altså deklarert en last inn til landet til en norsk mottaker.

Selve trekkvogna var bra teknisk, men hengeren hadde for svake bremser og ikke fungerende ABS. I tillegg hadde et av hjulene låst seg. Sjåføren ønsket veldig sterkt å kjøre videre, alternativt snu og kjøre tilbake til Sverige, men vi kan ikke ha trafikkfarlige kjøretøy på veiene og satte altså på hjullås i dette tilfellet.

- Hva skjer videre?

- Nå må hengeren tømmes før den kan forlate plassen.

- Hva vet vi om innholdet? Tungt.no har fått flere tips om at det ikke nødvendigvis er samsvar mellom den deklarerte lasten og det virkelige innholdet?

Vi har et veldig godt samarbeid med tolletaten på Svinesund. Dette er noe de må svare på, avslutter Grotterød.

Tolletaten på sin side vil gjerne finne mer ut av saken. De ønsker etter vårt besøk å ta en ny kontroll av innholdet av tanken. Men tollerne på plassen får ikke lov til å uttale seg til pressen.

Vi vet derfor ikke hva som er tollet inn til landet og foreløpig ikke hvem som er mottaker.

Vi spør om vi kan være med på selve kontrollen, men får avslag av en trivelig tjenestemann som ikke kan gjøre annet enn å beklage. Det er avgjort høyere oppe.

- Men hva skjer nå videre? Når vil resultatene fra kontrollen foreligge?

- Det er vanskelig å si, trolig må prøvene vi nå vil ta bli sendt inn til vårt laboratorium. Dermed kan det ta noe tid før resultatene foreligger, avslutter tolleren.

Vil du vite mer om slike saker? Tegn et abonnement på TransportMagasinet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125