Tanktransport Øst AS

Lokomotivet til Thomas

Tankbilene fra Hamar frakter myse til bøndene i Hedmark.

31 000 liter myse, klar til utkjøring. Foto: Frode Tellevik

31 000 liter myse, klar til utkjøring. Foto: Frode Tellevik

Publisert

Klokken 05.15 kommer semien sigende for å hente en morgentrøtt journalist. Man skal tidlig opp for å holde følge med Thomas Bergestad i den stilige DAFen som hver dag patruljerer gjennom Østerdalen mellom Elverum og Alvdal.

Thomas Bergestad. Fornøyd tankbilsjåfør med Østerdalen som spesialfelt. Foto: Frode Tellevik

Thomas Bergestad. Fornøyd tankbilsjåfør med Østerdalen som spesialfelt. Foto: Frode Tellevik

Her, hos Synnøve Finden, laster han og de tre andre bilene i selskapet myse hver eneste dag og frakter det ut til grisebøndene som fôr. 2,5 millioner liter hver måned, eller sagt på en annen måte, det som blir igjen når meieriet har produsert nok brunost og prim.

Kombinert lasting og vasking, hver eneste dag. Er det rart det skinner? Foto: Frode Tellevik

Kombinert lasting og vasking, hver eneste dag. Er det rart det skinner? Foto: Frode Tellevik

- Jeg har kjørt opp og ned Østerdalen fem-seks dager i uka i 17 år nå, forteller Thomas. For hans del er det grei skuring. Han kjører på tider av døgnet med lite tungtrafikk. Som nå, mellom klokken seks og åtte på morgenen.

Tanktransport Øst AS kjøper mysen av meieriet og selger den videre til bøndene. Thomas har jobben med å ta imot bestillinger fra de rundt 100 kundene og koordinere bilene, forteller han før han svinger inn på Shell på Koppang. Her er det obligatorisk kaffepause og småprat på bakrommet hver morgen.

Bakrommet på Shell Koppang klokken 06.45. En obligatorisk stopp for påfyll av koffein og sosial småprat. Foto: Frode Tellevik

Bakrommet på Shell Koppang klokken 06.45. En obligatorisk stopp for påfyll av koffein og sosial småprat. Foto: Frode Tellevik

Fremme på meieriet kobler han på slangen for å laste og kombinerer den neste timen med å vaske bil. Særdeles god utnyttelse av ventetiden, syns han selv. I dag er det tre leveringer på blokka, to på Hernes og en på Ilseng. En normaldag, med andre ord.

Vil du vite mer om Thomas, bilen og kjøringen? Hele historien kommer i TransportMagasinet over nyttår. Det tryggeste du kan gjøre er å abonnere. Klikk her og få bladet rett i postkassen!