Fikk 20.000 i dekkbot i går. Nå er han stoppet med sommerdekk igjen.

... i tillegg kom en ADR-transport på slitte dekk og med sjåfør uten kompetansbevis. Det skjer mye på Svinesund i snøværet som tidligere samme dag sendte flere biler i grøfta.

Fikk 20.000 kroner i dekkbot i går. I dag måtte han ut med 16.000 til. Nå må han stå til forholdene er ordnet Foto: Statens vegvesen.
Fikk 20.000 kroner i dekkbot i går. I dag måtte han ut med 16.000 til. Nå må han stå til forholdene er ordnet Foto: Statens vegvesen.
Publisert Oppdatert

Mandag ble to spesialtransporter stoppet ved Svinesund. Det viste seg at den ene hadde 20 sommerdekk, kun to kjettinger og manglet bombrikke. Det ga 24.000 kroner i gebyr. Deretter kom en ny bil som hadde 16 sommerdekk, kun to kjettinger og dessuten manglet både bombrikke og dispensasjon. Der vanket det 21.000 kroner i gebyr. Det meldte Statens vegvesen på twitter mandag.

Det hjalp lite.

Slik ser det ut i snøværet tirsdag kveld. Samme bil som mandag ble stoppet, er igjen stanset - med samme mangler. Foto: Statens vegvesen. I løpet av samme dag vet vi også at det er stanset en ukrainer med falsk førerkort på Jessheim. Det er andre sjåfør i løpet av en uke på den plassen.
Slik ser det ut i snøværet tirsdag kveld. Samme bil som mandag ble stoppet, er igjen stanset - med samme mangler. Foto: Statens vegvesen. I løpet av samme dag vet vi også at det er stanset en ukrainer med falsk førerkort på Jessheim. Det er andre sjåfør i løpet av en uke på den plassen.

Tirsdag kveld er nemlig førstemann stoppet igjen på Svinesund. Med samme mangler. Dermed må han ut med nye 16.000 kroner. Denne gangen må han bytte dekk og ordne kjettinger før han får fortsette ferden på vinterføret.

Det hele skjer omtrent samtidig med at et annet vogntog blir berget på E6 noen kilometer unna etter å ha kjørt i grøfta tidligere samme dag og meldingstjenestene forteller om griseglatte veier.

Ille nok. Men det stopper ikke helt der heller.

Det skjer mye på Svinesund denne dagen. Nesten samtidig blir nemlig en annen transport stanset. Den var full av kjemikalier og hadde utslitte dekk. Det er en farlig nok kombinasjon i seg selv. Også der skulle det vise seg å være flere feil. Bilen hadde ikke ADR-merking og sjåføren hadde heller ikke kompetansen for å transportere farlig gods. Bilen står nå på plassen med hjullås.

Sjåføren som fraktet dette hadde verken ADR-bevis eller skikkelige dekk. Nå står bilen klampet med hjullås på Svinesund. Foto: Statens vegvesen.
Sjåføren som fraktet dette hadde verken ADR-bevis eller skikkelige dekk. Nå står bilen klampet med hjullås på Svinesund. Foto: Statens vegvesen.