Terapimaskinen Scania 143H

- På en dårlig dag når livet butter imot, tar jeg en tur og kjører et lass sand så humøret kommer tilbake.

Når Everton går på en smell, eller livet generelt butter imot, setter Martin seg bak rattet og kjører litt grus. Foto: Frode Tellevik

Når Everton går på en smell, eller livet generelt butter imot, setter Martin seg bak rattet og kjører litt grus. Foto: Frode Tellevik

Publisert Oppdatert

På en nedlagt bensinstasjon på Randaberg utenfor Stavanger finner vi Martin Nordbøs terapimaskin, en nyrestaurert Scania T143 tippbil fra 1996.

- På en dårlig dag når livet butter imot tar jeg en tur og kjører et lass sand så humøret kommer tilbake. Dette er terapi på tre akslinger, fastslår han.

Familiebedrift

Martin startet bedriften Nordbø maskin AS i 1993, sammen med brødrene Knut Magne og Thomas.

Martin Nordbø fant sin terapimaskin i Molde for noen år siden. Det måtte bli en 143, selv om den ikke er veteran enda. Foto: Frode Tellevik

Martin Nordbø fant sin terapimaskin i Molde for noen år siden. Det måtte bli en 143, selv om den ikke er veteran enda. Foto: Frode Tellevik

- Vi jobbet alle hos forskjellige entreprenører tidligere. Selv jobbet jeg hos Birkedal Maskin, som en dag fikk en forespørsel på en jobb de ikke hadde utstyr til å ta. Jeg fikk overta den jobben og startet opp med å bygge turstier for Stavanger kommune, med en 8-tonns Åkerman. Slik begynte det.

Tar vare på arven

Martin og brødrene har et lidenskapelig forhold til historien. Åkerman og Brøyt står høyt i kurs når det gjelder gravemaskiner. Ute på veien er det Scania som gjelder.

- Vi har kjøpt opp noen gamle Åkerman i den senere tid som vi har pusset opp. Vi har også en Brøyt som er litt spesiell. Siste byggenummer før de gikk konkurs var 1105, jeg fikk tak i 1102, den tredje siste som er produsert. Oppussingen tok lang tid, men resultatet står på veimuseet i Dirdal i dag, forteller han.

T143

Brødrene innså at de trengte en tidsriktig bil til å dra utstyret med.

- Ja, vi trengte en snutebil og det måtte være V8.

Jeg syns det er veldig stor forskjell på 2-serien og 3-serien. Derfor ble det en 143, 1996-modell fremfor en veteran. Vi fant denne i Molde, forteller eieren.

Nordbøs Scania T143 endte opp i Danmark i fjor høst og etter en vinter med kyndig omsorg hos Scania Vojens og Frank Mosegård fremstår den nå som ny og tidsriktig. Her er Robsondrive, originale lys og selvsagt er det montert slepetapp i planet med tanke på å dra en Brøyt.