Tommys fyrrige Renault T

Denne gang møter vi en lekker franskmann med flatt gulv. Det er første bestilte T-serie i Norge og første levert med flatt gulv. -Det er nå det skal vise seg om vi har valgt riktig bil. Alle ser jo fine ut når de er parkert, men det er når bilen settes i trafikk at vi får fasiten, sa sjåfør Tommy Thon da bilen ble overlevert for nøyaktig fire år siden. Hva sier han nå?

Mørkeblå metallic med hvite striper, lakkerte felger i samme farger, samt litt ekstra stæsj som lyktebøyle etc. hører også med. Da bilen kom hadde den plastdetaljer i flere gråfarger, svartgrå, grå og stålgrå. Vi trodde først det var noe beskyttelsestape, men det skulle visst være sånn. Det måtte vi jo bare lakkere, ler Tommy. Foto: Svein-Ove Arnesen
Mørkeblå metallic med hvite striper, lakkerte felger i samme farger, samt litt ekstra stæsj som lyktebøyle etc. hører også med. Da bilen kom hadde den plastdetaljer i flere gråfarger, svartgrå, grå og stålgrå. Vi trodde først det var noe beskyttelsestape, men det skulle visst være sånn. Det måtte vi jo bare lakkere, ler Tommy. Foto: Svein-Ove Arnesen
Publisert Oppdatert

Daglig bruk:

- Daglige sjekkpunkter, enkelt eller plundrete?

- Veldig lett å bytte lyspærer. Det er bare å vippe ut lampa. Det er helt åpent under panseret og både påfylling av olje og spylervæske er lett å komme til. Oljenivået leses også av på dashbordet.

- Brukes automatiserte sjekkpunkter/fjernsjekk i app eller annet?

- Nei. Men jeg kan sjekke lys via nøkkelen. Det er knapper der som viser om lysene står på.

- Påfylling av AdBlue, spylervæske OK?

- Ja til begge deler.

- Får du lagt på kjetting uten for mye banning?

- Skal jeg være ærlig, har jeg ikke aldri brukt det. Bilen drar seg godt frem på vinterføret.

- Enkelt å skifte vindusviskere?

- Ja. Vipper ned grillen og står på den, så rekker jeg fint opp.

- Hvor ofte har du være på verksted for å oppdatere bilen?

- Er jo på serviceavtale og bytter olje og filtre årlig. Ellers har jeg ikke vært der. Det eneste jeg kan nevne er at dysene til AdBlue-systemet blir tette og har blitt skiftet.

Stort kjøle/fryseskap som kan dyttes (nesten) helt inn under senga. Foto: Svein-Ove Arnesen
Stort kjøle/fryseskap som kan dyttes (nesten) helt inn under senga. Foto: Svein-Ove Arnesen

Hyttelivet:

- Førermiljø, plusser og minuser?

- Veldig bra. Det er god plass i køya og jeg kan snu passasjersetet. Jeg kan ikke finne noe negativt. Jeg trives godt med flatt gulvt, mikroovn, tv og alt.

- Sikt og blindsoner?

- Det er fine ruter og mange speil. Vil ikke si det er noe problem å se godt ut. Noen dødpunkter er det jo.

- Hvor nært bilen ser du asfalten?

- 5,43 meter.

- Sover du godt? Seng og gardiner OK?

- Veldig fint. Det er lystette gardiner. Jeg har lagt inn en ekstra madrass, men det er fordi jeg sliter litt med ryggen. Dessuten kan jeg trekke sengen litt ut om jeg har stolene lenger fremme. Bak i sengen har jeg styring til radio, telefon, kupelys og alt jeg trenger.

- Hvordan fungerer kantina? Kjøleskap, muligheter for å smøre mat?

- Ja. Dette er bra. Det er et fint stort kjøleskap som kan trekkes ut under senga, jeg har kaffetrakter, mikrobølgeovn og alt jeg trenger for å lage god mat. Her kan man bo.

- Inngang, stigtrinn, håndtak OK? Hva med bagasje?

- Det er fire trinn på grunn av det flate gulvet, men det er gode dører som slår godt ut. Det er ikke som på den gamle Magnumen der man måtte klatre opp bak. Føler ikke det er noe problem å komme greit inn, også med bagasje.

Det blir ikke enklere å koble ut eller inn felskiftvarslet eller den adaptive cruidekontrollen enn dette. Foto: Svein-Ove Arnesen
Det blir ikke enklere å koble ut eller inn felskiftvarslet eller den adaptive cruidekontrollen enn dette. Foto: Svein-Ove Arnesen

Høyde fra gulv og ned, antall trinn?

- 4 trinn. Avstand fra bakke til gulv er 1.68.

- Bevegelighet. Har du nok gulvplass?

- Ja. Er man alene, går det fint. Fint med flatt gulv.

- Bruker du passasjersetet mye når bilen står stille?

Fakta om sjåføren:

Navn: Tommy Thon Alder:

60 Bosted: Sarpsborg

Fartstid: 40 år.

Kjørt mest:

Drev for meg selv tidligere og har kjørt mest Volvo, men også Scania og DAF.

- Ja, jeg sitter der og spiser når jeg har varmet meg mat. Sitter også gjerne der og ser tv.

- Har du nok lagerplass? Mer av små eller store rom?

- Er bra nok. Dette holder lenge til vår type kjøring. Jeg kan være borte to-tre dager.

- Har du speil? Innvendig belysning OK?

- Ja. Det er det. Vil du se?

Tommy trives på hyttetur. Her er det flatt gulv, god skapplass og alt han trenger (Les TransportMagasinet) i umiddelbar nærhet. Foto: Svein-Ove Arnesen
Tommy trives på hyttetur. Her er det flatt gulv, god skapplass og alt han trenger (Les TransportMagasinet) i umiddelbar nærhet. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Solskjermer, lett å betjene og ikke minst; virker de?

- Ja, de virker godt. Betjeningen sitter enkelt tilgjengelig. Men de bråker litt. Dette er ordnet på den nye modellen.

- Hvilke farger og materialer ville du valgt på interiøret hvis du fikk bestemme?

Hva sier bileier?

Bileier: John Thorger Sigvartsen, Sigvartsen Transport

- Hva var den utløsende faktor for at dere kjøpte akkurat denne bilen? - Jeg var på presentasjonen i Lyon da bilen ble vist. Der og da bestemte jeg meg. En slik bil ville jeg ha og bestilte en med det samme.

Er forventningene innfridd?

- Ja. Veldig fornøyd. Drivstofforbruket er bra. Jeg pleier å si at du må plukke rett mann som sjåfør. Scania har jo hjernevasket menneskeheten. Det er ikke så lett å få en sjåfør til å kjøre noe annet enn Volvo og Scania. De skal ihvertfall ikke inn i en Renault. Men sjåfør Tommy har vært fornøyd hele veien.

- Bilens spesifikasjoner?

- Renault T520 High Sleeper Cab 6x2. I klartekst betyr det 13-liters motor på 520 hester, flatt gulv og boggibil.

- Serviceavtale? I så fall hvilken?

- Går på gullavtale.

- Når ble bilen tatt i bruk?

- April 2014

- Type kjøring?

- Har gått på vestlandet for Peterson. Nå er det endringer og jeg kjører nå bare på Sverige.

- Km.stand? - 452.000 km

- Finansiering?

- Leaset via Volvo finans på 5 år.

- Jeg er veldig fornøyd som det er. Det er enkelt å holde rent her. Støvet fester seg ikke og kan enkelt tørkes bort. Det er jo mange fancy løsninger som man kan få interiørmessig, men jeg trives slik den er.

- Noe som støyer eller klirrer?

- Nei. I grunnen ikke.

- Har du nok egnet plass til papirer og slikt?

- Jaja. Bruker de to skapene i midten til slikt. Da har jeg full orden.

- Vindsus?

- Litt. Når det er kraftig sidevind, merker jeg vindsus.

Kjøreegenskaper:

- Retningsstabilitet. Tør du ligge på hvitstripa?

- Ja. Er helt nydelig å kjøre. Veldig stabil.

- Kjører du automat eller manuell? Hvorfor?

- Automat er mest behagelig. Men om jeg kjører på Bergen og det er ekstremt glatt hender jeg har manuell for å ha turtallet oppe. Ellers går det på automat.

- Hva tenker du om denne kassa i forhold til andre du har kjørt?

- I-shiften er jeg veldig fornøyd med. Gearer veldig behagelig.

- Retarder, automat eller manuell? Hvorfor?

- Retarder. Mest behagelig i bakker, men man må være forsiktig på vinterføre. Den kan låse hjula men det har jo med hvordan du kjører.

- Fornøyd med boggiløft og avlastning?

- Ja. Vi slet litt med å få godkjent fra Renault, men ved særdeles god hjelp av pådriver Jonas Engebretsen på Volvo er dette ordnet. Nå kjører vi med 15 tonn på driven og full hastighet.

- Skal vi si noe om dekkslitasje?

- Vi har hatt lette lass, så det merkes jo. Det er ikke noe slitasje å prate om.

Førerassistentsystemer:

- Hvilke fungerer bra?

- Adaptiv cruisekontroll fungerer bra.

- Hvilke kobler du bort?

- Vi har dårlige veier flere steder i Norge, så jeg kobler ofte bort feltskiftvarsleren som reagerer på stripa ved veikanten. Da uler det godt, men det er enkelt å koble ut.

Det er store menypunkter og enkelt å lese, synes Tommy. Her laster han inn kjøre- og hviletidsloggen. Foto: Svein-Ove Arnesen
Det er store menypunkter og enkelt å lese, synes Tommy. Her laster han inn kjøre- og hviletidsloggen. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Har du opplevd automatisk nødbrems, i så fall hvordan gikk det?

- Nei.

Det digitale instrumentpanelet:

- Er det enkelt nok å lese det som vises?

- Ja, det er store bokstaver og tegn.

- Er det enkelt nok å finne frem i menyene til det du trenger?

- Det er bare å vri på en hendel ved rattet. Enkelt og oversiktlig.

- Kan du skreddersy instrumentvisningen til dine behov?

- Ja. Kan veksle og legge inn det du vil. Nå viser den kjøre- og hviletid, vekt, oljetrykk og dieselforbruket.

- Opp og hopp. Ved å vippe ut denne hyllen, kommer han greit til for å skifte vinduspusserne. Foto: Svein-Ove Arnesen
- Opp og hopp. Ved å vippe ut denne hyllen, kommer han greit til for å skifte vinduspusserne. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Har bilen førercoaching fra produsent? Er den i så fall nyttig?

- Det tror jeg ikke. Jeg har iallefall aldri tatt noe kurs.

- Hva er den beste forenklingen og hva er den dårligste bieffekten av stadig mer data i lastebilen?

- Nei, jeg vet faktisk ikke helt hva jeg skal svare her. Jeg synes det er bra som det er og at det holder med det vi har nå. Må jeg mene noe mer da?

Telefon, radio, musikk, navigasjon:

- Brukes originalutstyr fra bilprodusent eller ekstern leverandør?

- Bruker originale. Er dabradio ettermontert.

- Er det lett å koble opp telefon, finne radiostasjon og plotte rute?

- Ja.

Kommunikasjon med kontoret/kundene:

- Hvordan holder du kontakt med kjørekontoret og mottar/registrerer oppdrag?

Oljepåfylling og spylevæske er like innenfor fronten og lett tilgjengelig. Foto: Svein-Ove Arnesen
Oljepåfylling og spylevæske er like innenfor fronten og lett tilgjengelig. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Det kommer på mail via telefon. Tollpapirer og alt kommer rett inn der.

- Manuell eller automatisk nedlasting av sjåførkort og bilkort?

- Jeg bruker en minnepenn som jeg laster ned til og deretter tømmer den på kontoret.

Design:

- Hvilken lastebil er den peneste å se på og hvorfor?

Tar vi ikke feil, har vel Renault hatt speil i de største modellene de siste 20 årene. Her er det iallefall på plass og Tommy kan nyte synet av seg selv når han måtte ønske. Foto: Svein-Ove Arnesen
Tar vi ikke feil, har vel Renault hatt speil i de største modellene de siste 20 årene. Her er det iallefall på plass og Tommy kan nyte synet av seg selv når han måtte ønske. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Det må du jo skjønne nå? Noen mener jeg er sprø, men jeg er blitt veldig fortrolig med Renault. Skulle jeg startet for meg selv i dag, ville jeg gått for det.

Sjåførens melding til fabrikken:

- Hva er genialt?

- Plassen inne i bilen sammen med typisk fransk komfort. Behagelig og lettkjørt.

- Og hva bør forbedres?

- Tiltrattet. Bør være en knekk til på det. Det fungerer godt for meg som liker å sitte litt oppreist, men for sjåfører som er lengre eller liker en mer liggende kjørestilling burde det vært bedre justeringsmuligheter.