23948sdkhjf

TransportMagasinet i Skottland: The scottish way

I 2014 endte Volvo på 14,7 prosent og solgte 5650 av de totalt 27 100 solgte lastebilene over 15 tonn i UK.

Martin Merrick er regionsdirektør i det som kalles Volvo Truck and Bus Centre North & Scotland. Han har base i Glasgow, en by med 1,1 millioner innbyggere og norsk trener for fotballaget de fleste vi snakket med heier på.

Han fikk jobben med å forene salgsnettet i Skottland og Nord-England og satte inn støtet i 2012. - Da var det nedgangstider og erfaringsmessig er det enklere å gjøre endringer da, sier han.

Merrick leder en region med litt under 400 ansatte, der det opererer over 5650 Volvo lastebiler.

DAF er markedsleder i Storbritannia med 25 prosent av markedet for lastebiler over 7,5 tonn, og har vært det de siste ti årene. Mercedes ligger stabilt på andreplass med drøye 20 prosent markedsandel i 2014, mens Volvo og Scania de siste tiåret har byttet på å inneha tredjeplassen.

I 2014 endte Volvo på 14,7 prosent og solgte 5650 av de totalt 27 100 solgte lastebilene over 15 tonn i UK.

Martin Merrick forteller om et transportmarked der noen av kundene hans tjener gode penger, mens andre opplever en tøffere hverdag.

- Marginene for en skotsk transportør er omtrent like lave som i Norge, hevder han.

Derfor står «up-time» øverst på agendaen også hos forhandleren i Glasgow.

Lastebilene skal være i drift og heftes minst mulig.

Verkstedet i Glasgow har derfor lagt om til tre skift og i tillegg investert i mye nytt utstyr.

- Vi vil skape et attraktivt miljø som trekker til seg de gode folkene og får dem til å bli.

Ved våre 12 avdelinger har vi hatt 28 lærlinger de siste tre årene, sier han.

Men som i Norge, stjeler oljeindustrien mange dyktige kandidater.

I Skottland veksler lærlingene mellom jobb og skole i tre år. Det fjerde er de kun på verkstedet.

- Vi har 210 mekanikere og tar inn ti lærlinger hvert år. Alle får en mentor og blir satt til ulike jobber etter hva de har lært på skolen.

Volvo har et eget opplæringssenter, sentralt i England, og vi ser at denne måten å utdanne seg på blir mer og mer populær, sammenlignet med for eksempel universitetet.

Mange med papirer fra universitet ender opp med å selge kaffe på Starbucks, sier Merrick Ungdommene testes før de tas inn som lærling, blant annet på adferd og personlighet og blir på nytt vurdert etter det første året.

The Murdochs

Martin Merrick er en omgjengelig kar. Han har plukket ut noen interessante kunder for oss å besøke.

En av kundene vi er innom, er J & M Murdoch & Son Limited. Som vi forstår av navnet, en familiebedrift med stolte tradisjoner.

Foran familiens siste investering, står en seksåring og gliser. Ifølge Martin var han med på forhandlingene og slo i bordet da faren tok en siste vurdering på tilbudet.

Det ble liksom hans bil dette, og Martin vet å innynde seg dem som han merker har siste ordet.

Familien Murdoch har 45 lastebiler å passe på og selskapet styres i dag av en søskenflokk på tre. Renovasjon og gjenvinning er satsingsområdet. Hele kjeden fra å hente husholdningsavfall til gjenvinning og deponering tar de seg av.

Hardtarbeidende, dedikerte og entusiastiske, slik vi også har opplevd de andre transportørene vi har vært innom på denne reisen.

Ved siden av kontoret har de en liten verkstedshall, der veteranene fra fars tid har fått godt stell. Tradisjoner er tydeligvis viktig for skottene. Man tar vare på historien og er særdeles stolte av den.

En gang i året et det Truckfest i Skottland. Da børster man støvet av det meste og samler et århundre med lastebiler til felles skue.

Vi har møtt noen sterke personligheter på vår ferd. Vi fikk feiret den gamle poeten Robert Burns og smakt på nasjonalretten haggis. Den er ikke så ille som folk vil ha det til. Selv om den er ulovlig å eksportere fra Skottland på grunn av ingrediensene...

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078