Tine har bestilt Nikola One

Denne så vi ikke komme. Tine vil sette Nikola One i transport på Oslo-Trondheim.

Nei, det er ikke 1. april. Tine har allerede bestilt en Nikola One og planlegger å sette den inn på Oslo-Trondheim om et par-tre år.

Nei, det er ikke 1. april. Tine har allerede bestilt en Nikola One og planlegger å sette den inn på Oslo-Trondheim om et par-tre år. Foto: Tine

Publisert Oppdatert

På vårparten gikk bilder av hybridtrekkvogna Nikola One som en farsott på sosiale lastebilnettsteder.

Bilen veier 9,5 tonn og reklamerer med at man slipper rekkeviddeangst de første 200 milene. Om ca 100 dager sjokker den første bilen ut av fabrikken.

 - Ja, den blir nok fin å legge kjetting på, lød en av kommentarene. Få hadde vel trodd at vi skulle kunne møte et eksemplar av arten noensinne.

Nå kan det dog hende at vi går svært så elektrifiserte, ja rett ut spennende, tider i møte.

Tine har nemlig nettopp bestilt en Nikola One fra USA. Nå vil de teste den på tank- og mellomtransport i Norge.

- Leveringstiden er to-tre år og vil avhenge av servicepartnere, registrering og en avklaring om hvor man kan få lov til å kjøre i Norge, skriver Tine selv i en mail til tungt.no.

Men hvordan er det med lengde og vekt da?

Settet, slik Tine ser for seg, vil være 25 meter. Altså innenfor rammene til et modulvogntog. Tine vil søke om dispensasjon for å kjøre med 60 tonn og det vil være langtransport, fortrinnsvis tank, mellom Oslo og Trondheim som er målet.

Uansett mål - reklameeffekten vil være formidabel. Det vedder vi en halvliter skummet på!

Tine ønsker primært å prøve ut bilen som trekkvogn for tanktransport over større avstander. - Miljøvennlige løsninger framover vil nok ikke hvile på én teknologi eller energibærer - men flere. Nikola One kan være en av dem. Det er i hvert fall derfor vi ønsker å teste den ut, skriver Tine i en mail til tungt.no

Tine ønsker primært å prøve ut bilen som trekkvogn for tanktransport over større avstander. - Miljøvennlige løsninger framover vil nok ikke hvile på én teknologi eller energibærer - men flere. Nikola One kan være en av dem. Det er i hvert fall derfor vi ønsker å teste den ut, skriver Tine i en mail til tungt.no Foto: Tine