Svikt i rutinene:

"Tines transportører skal følge norsk lov"

Det sier innkjøpsdirektør Hårek Skotnes i Tine SA i en kommentar til kabotasjesaken de indirekte er involvert i. Det var en underleverandør av Tines embalasjelevereandør som ikke hadde rutinene i orden.

TINE er innblandet i en kabotasjesak via en underleverandør av embalasje. Det skal ikke skje igjen er budskapet fra TINE. 
Illustrasjonsfoto

TINE er innblandet i en kabotasjesak via en underleverandør av embalasje. Det skal ikke skje igjen er budskapet fra TINE. Illustrasjonsfoto

Opprettet

Mandag ble en polakk stoppet i Verdal. Det viste seg at han hadde kommet tom inn til Norge og nå fraktet et lass med emballasje som skulle fra Oslo til Tine Meierier et annet sted i landet. Dermed ble han tatt for ulovlig kabotasjekjøring, da han ikke hadde en internasjonal transport inn i Norge. Nyheten om denne saken har spredd seg som ild i tørt gress, ikke minst takket være sosiale medier.

Vi har også omtalt saken på tungt HER og har opplevd stor interesse for denne artikkelen.

Hos Tine er de selvsagt ikke like fornøyd med å bli nevnt i en slik sammenheng. Nylig fikk vi en mail fra Tine der de slår fast at dette ikke skal skje igjen.

-I alle våre innkjøpsavtaler forutsettes det at norsk lov følges, både av leverandører og underleverandører. I denne saken sviktet rutinene hos en underleverandør til vår emballasjeleverandør. Tines tydelige krav gjelder bakover i hele verdikjeden. Emballasjeleverandøren har beklaget på det sterkeste overfor Tine og vi har fått forsikringer om at selskapet tar en full gjennomgang av alle avtaler med sine transportleverandører. Slike hendelser skal ikke gjenta seg, sier Hårek Skotnes, innkjøpsdirektør i Tine SA i en mail til vår redaksjon.

Det er en klar og sterk melding innkjøpsdirektøren i Tine her kommer med. Et så stort konsern har nødvendigvis et stort transportbehov, og det er tøft å være så tydelig på at dette ikke skal skje igjen, all den tid Tine har mange underleverandører. Dette er et sterkt signal å gi utad og viser at kabotasjeproblematikken har nådd inn hos de store transportkjøperne.

Tines klare melding er ikke til å ta feil av. Ønsker man å levere til dette konsernet så skal det foregå i lovlige former. Dette er et eksempel til etterfølgelse!

Tatt for ulovlig kabotasje! Bilen til venstre kjørte på oppdrag for statseide Bring. Bilen til høyre kjørte for Kuehne+Nagel. Bring lovte i ettertid at dette ikke skulle skje igjen. Det samme sier nå TINE som er innblandet i en sak i Trøndelag nylig.

Tatt for ulovlig kabotasje! Bilen til venstre kjørte på oppdrag for statseide Bring. Bilen til høyre kjørte for Kuehne+Nagel. Bring lovte i ettertid at dette ikke skulle skje igjen. Det samme sier nå TINE som er innblandet i en sak i Trøndelag nylig.