To gode naboer

Padborg, på grensen til Tyskland. Transportsenteret her er gigantisk. Det du ikke får gjort her, klarer du deg antakeligvis uten.

Fire av de sju ansatte hos In-Truck. Fra venstre: Daniel Schach, René Raeder, Marianne Paysen og Stefan Sager.
Fire av de sju ansatte hos In-Truck. Fra venstre: Daniel Schach, René Raeder, Marianne Paysen og Stefan Sager. Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

Her holder In-Truck til. Som navnet tilsier, jobber de best inne i lastebilen.

Marianne Paysen tar vel imot oss. Hun er ikke sjef, men har likevel ansvar for regnskap, sying, polstring, i tillegg alt av kundekontakt, innbefattet mediekontakt.

- I perioden 2010 til 2014 var det norske kunder som reddet oss, sier hun idet vi setter oss ned ved lunsjbordet.

Luksus

 - Da var åtti prosent av kundene fra Norge. Det var dem vi levde av. Nå, i 2015, har de danske kundene begynt å komme tilbake, mens vi har halvvert antallet norske.

Kanskje har norske bileiere også begynt å innse at bilene kan kjøre uten all denne luksusen, undrer hun. For det er luksus, det de lager her.

Menneskerett

Marianne er selv vokst opp i lastebil, så hun forstår godt dem som vil ha den ekstra luksusen. For i lastebilhytten skal man både sove, spise og arbeide. Og ingen yrkesgrupper vil vel i utgangspunktet gjøre alt dette på et så lite område?

- Det bør derfor være en menneskerett å ha litt ekstra komfort i en lastebil. Mange opererer i polare strøk også og trenger ekstra isolasjon, mener den danske altmuligdamen.

Fargevalg

Dessuten får vi nok en gang høre at vi nordmenn er glade i lys.

Øyvind Jensen Termotransport er en god kunde hos In-Truck, får vi vite. De kjører standard pakke. Hustvedt & Skeie er derimot en mer krevende kunde.

- Der vet sjåførene hva de vil ha og de utfordrer oss gjerne.

En norsk bil skal være unik. De har en ide og skal gjerne ha noe ingen andre har. Ofte må vi gå noen runder for å bli enige om hva som egner seg. Fargevalg og romfølelse har vi litt greie på, smiler hun.

Lønner seg

Vi stiller henne spørsmålet om hvorfor så mange norske bileiere drar til Danmark.

- Jeg tror det lønner seg å ta bilen ut av produksjon en uke og sende bil og sjåfør hit. Norge er for dyrt. Her jobber vi dessuten til klokken 23 hver kveld og står på til bilen er ferdig, avslutter Marianne Paysen.

Utbryteren

Fem minutter unna, like ved Scania sitt anlegg, holder BJ Autopolstring til.

Andelen norske kunder er bare 10 prosent her, ifølge Bjarne Johannsen. Det er ikke så mye showtrucker å se her heller, slik som hos de to Buurene lenger nord. To tyske lastebiler står i hallen mens vi gjør unna intervjuet.

Bjarne har lang erfaring. I 15 år var han ansatt hos naboen In-Truck, før han ville satse for seg selv. Neste år feirer han ti år som selvstendig.

Plass til begge

- Jeg føler det er plass til to slike bedrifter i samme nabolag og vi hjelper hverandre hvis det trengs, sier han.

I motsetning til enkelte andre vi har besøkt, vil Bjarne helst at kunden skal komme med ønskene selv, fremfor å gamble på at Bjarne skal overraske dem positivt. En jobb i øvre prisklasse tar rundt 50 timer og prisnivået ligger mellom 25 000 danske kroner og opp til 70 000 danske kroner.

Mest svensk

- I dag er vi åtte ansatte, men vi må ansette to til nå. Ordrebøkene er fulle frem til mars 2016. 90 prosent av jobbene vi gjør, bestilles av Scania, Volvo eller andre lastebilforhandlere. Vi er mest effektive på de to førstnevnte. det er dem det går mest av. Eller for å si det slik: Står det en Iveco her ute på plassen en fredag ettermiddag, er helgen ødelagt for han som skal demontere. Det tar mye lenger tid å demontere en bil man ikke kjenner så godt, avslutter Bjarne Johannsen.

Et ribbet førerhus ser ikke spesielt pent ut, men når Bjarne Johannessen og hans ansatte er ferdig, blir dette en god plass å leve for en lastebilsjåfør
Et ribbet førerhus ser ikke spesielt pent ut, men når Bjarne Johannessen og hans ansatte er ferdig, blir dette en god plass å leve for en lastebilsjåfør Foto: Frode Tellevik