23948sdkhjf

Tollpost kjøper Byrknes Auto

Tollpost - eller rettere sagt PostNord - har inngått avtale om kjøp av selskapet.

Ryktene har forsåvidt svirret en stund, men de gangene vi har konfrontert styreleder Stein Inge Larsen har han elegant avkreftet påstandene om at bedriften hans skal være solgt med å fortelle at "sist han sjekket sto det fortsatt i hans navn." Ja, men ved å si det på den måten, har jeg heller aldri løyet eller nektet for noe, flirer Larsen mandag morgen. Nå kan han innrømme at partene har pratet sammen et års tid.

- For de ansatte vil det ikke bli umiddelbare endringer. Vi kjører på videre med de samme sjåførene og de samme ansatte. Men det er klart at vi nå vil få tilgang til et fullt oppegående stykkgodssystem nærmest over natten. Dette vil gi enda bedre retningsbalanse og bedre utnyttelse av materiellet, forklarer Larsen.

Selv skal han fortsette i selskapet i samme rolle som tidligere. - Vi har tatt en tydelig posisjon innenfor fisk og dagligvare, samtidig som jeg er trygg på at vi nå kan satse videre som del av et større selskap, sier styrelederen.

I pressemeldingen fra PostNord står det at "deler av virksomheten er solgt". Hva menes med dette?

- Hele virksomheten er solgt, men jeg eier en tomt i Oslo som jeg fortsatt vil eie, men som vil bli leid ut til PostNord.

Det er samme fremgangsmåte som TransportMagasinet er kjent med at ble benyttet da PostNord nylig ervervet Harlem Transport også. De kjøper virksomheten og leier terminalene.

Heller ikke profileringen vil bli endret - iallefall ikke med det første. Men både Stein Inge Larsen og Dagfinn Harlem nevner at de ikke vet noe om hva som vil skje i 2014-2015.

- Styrker vår posisjon innen termotransporter

- Gjennom oppkjøpet av Harlem Transport og nå overdragelsen av virksomheten i Byrknes Auto, styrker vi vår posisjon innen termotransporter i Norge. Vi arbeider for å styrke vår posisjon innen segmentet transport av dagligvare og fisk, da dette gir oss en bedre logistikkbalanse og bidrar ytterligere for å skape muligheter for organisk vekst.

Kundene vil nå oppleve å få tilgang til et sterkere nasjonalt og nordisk nettverk, sier administrerende direktør i Tollpost Globe, Robin Olsen.

Nå skal overdragelsen godkjennes av konkurransemyndighetene.

Les også: Byrknes Auto - Arven etter Sties

Oppkjøpsraid

Det har de siste par årene vært stadige oppkjøp fra både Bring/Posten og PostNord, og det koster sin herre å følge med. La oss ta en kjapp oppdatering av det hele:

PostNord er resultatet av fusjonen mellom svenske Posten og Post Danmark i 2009 og de eier også Tollpost Globe i Norge. I fjor kjøpte de Eek Transport og har nylig handlet handlet Harlem Transport. Så er det heller ikke småtterier de kan rutte med med sine omkring 40.000 ansatte og omsetning på 40 mrd. svenske kroner. I sommer handlet de også både Green Cargo Logistics og Svensk Morgondistribution i Sverige samt Distribution Services A/S i Danmark.

Posten/Bring sitter heller ikke på gjerdet. De har på sin side nettopp åpnet frankeringspungen og stemplet inn Sveriges største privateide selskap, Ekdahls Åkeri.

Tidligere i år handlet de Fredrikstad Transport & Spedisjon AS og i fjor gikk både Toms Transport & Budservice og BCT i Bergen under hammeren sammen med bl.a. IntertranspedIA, Ytrans og Coldsped i Sverige.

Les også: Scania fikk PostNord-avtalen

Tollpost Globe og Byrknes Auto

Om Tollpost Globe

Tollpost Globe er et av Norges tre største transportselskaper, og sysselsetter 900 medarbeidere og 700 sjåfører fordelt på 30 avdelinger. Selskapet håndterer mer enn 80.000 kolli hver eneste dag. Selskapets hovedkontor ligger på Alfaset i Oslo. Omsetningen er på cirka 2,7 mrd norske kroner. Selskapet eies av PostNord.

Om Byrknes Auto

Byrknes er en av Norges største termotransportører og tilbyr tjenester primært innen fisk og dagligvare. Selskapet omsatte i 2011 for 293,6 mill kr og har ca 100 ansatte. Byrknes har hovedkontor på Byrknesøy, samt avdelinger i Oslo, Bergen, Ålesund og Tromsø.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094