Lesere langs veien: Tømmerkjører Bjarne Engen

Han har vært bileier i 52 år - nå vil han spille mer bassgitar på bedehuset

Bjarne Engen (73) vokste opp med tømmertransport, ble fars hjelpegutt for 60 år siden, og kjøpte lastebil i 1965. I sommer startet nedtrapping av et hektisk sjåførliv.

Som bileier i 52 år mangler det ikke biler å se tilbake på: Ni Mercedes tømmerbiler, tre skapbiler for langtransport, en Scania og to MAN for kjøring i Europa, pluss to tippbiler for grus og brøytekjøring. 
- Moro med brøytekjøring, humrer Engen på bred hølandsdialekt. Foto: Bodil Stigen Dammerud

Som bileier i 52 år mangler det ikke biler å se tilbake på: Ni Mercedes tømmerbiler, tre skapbiler for langtransport, en Scania og to MAN for kjøring i Europa, pluss to tippbiler for grus og brøytekjøring. - Moro med brøytekjøring, humrer Engen på bred hølandsdialekt. Foto: Bodil Stigen Dammerud

Publisert Oppdatert

Vi påtraff Engen da han tok pause på Hjellebøl i Bjørkelangen, på vei til Halden med et tømmerlass.

Bjarne valgte samme yrke som sin far Hans. En jobb med lange dager, full konsentrasjon og ferdighetskjøring. Interessen for tømmerbilen hime kom tidlig i oppveksten blant fire brødre, og alle ble yrkessjåfører.

De andre ble mest hekta på buss, men for Bjarne var tømmertransport uten tvil det riktige valget. Den skal tidlig krøkes, som god krok skal bli. Allerede som 13-åring ble han fars hjelpegutt, og med god erfaring, sørget far for opplæring.

Bjarne tok sine første turer med tømmerlass uten førerkort. Det kriblet for mye i kroppen til å vente …

Fantastisk utvikling

– Jeg skulle ta førerkort på 18-årsdagen 3. september. Uheldigvis var den dagen på en søndag. Men dagen etter kjørte jeg lovlig i trafikken. Bjarne ler godt.

Allerede i 1965, snaue 22 år gammel, kjøpte han sin egen lastebil. En Mercedes 1113 med 130 hester, produsert året før. Han oppsummerer en fantastisk utvikling, fra de måtte være to mann for lessing av tunge tømmerstokker til det i dag med bakmontert kran kun tar noen minutter å lesse ett tømmerlass.

Bjarne får sin daglige trim opp og ned fra førerhytta, og litt «apekatt» opp til krana fortsatt. Som vågal unggutt, hoppet han ned fra høyt tømmerlass før avgang.

Bjarne får sin daglige trim opp og ned fra førerhytta, og litt «apekatt» opp til krana fortsatt. Som vågal unggutt, hoppet han ned fra høyt tømmerlass før avgang.

– Tror jeg betalte 60.000 kroner for den første bilen med en-akslet henger for 15 tonn. Den vinteren var veldig kald, på det meste 43 minusgrader, og forferdelige snømengder. Jeg kjørte bakhon fra Gåsviksaga på Setskog til Moss og Halden.

– På den tida var tømmerkjøring bare på vinteren. De ti første åra forsynte jeg hele Sør-Norge, Bergen og Ålesund med tjærekokte lysstolper. Det ble omlag 120 mil tur/retur til Vestlandet to turer i uka.

– Jeg sov i bilen, og kan ikke akkurat skryte av god komfort med gløppe mellom sjåfør- og passasjersetet. Prisen for en tur til Vestlandet var den gang 1.200 kroner. Helt vanvittig lavt. Da var det tross alt bedre med 300 kroner fra Setskog til Halden, selv om den veien er tungkjørt.

Kobler av med bassgitar

– Tømmerkjøring gir generelt ikke stor avkastning, sier han videre. – Men møtende tømmerbiler uten lass må vike. Den regelen er klinkende klar.

Ellers står bedre veier høyt på ønskelista hos Bjarne Engen. Det blir kostbart med tunge lass på dårlige veier. Investering i ny bil etter fem år er vanlig. Selv jobber han fortsatt med en 2010-modell Actros med 630 hester.

Men når han nå begynner å trappe ned, kan det bli bedre plass til andre interesser, ikke minst musikken. I skoletida hang han den største tuba’n over skuldra. Siden har han søngi og spelt te dans, vært aktiv i visegruppe og spiller i dag bassgitar i bedhuskor på Setskog.

– Bedre det. Tuba’n ødela for mange skjorter, avslutter Bjarne Engen med en god latter.

Etter pause på Hjellebøl, dro veteransjåføren videre til Halden. Det handler om 6.000 – 7.000 mil i året fordelt på fem hektiske og lange dager i uka.

Etter pause på Hjellebøl, dro veteransjåføren videre til Halden. Det handler om 6.000 – 7.000 mil i året fordelt på fem hektiske og lange dager i uka.