Tømmerbilsjåfør Tom jensen

Vil laste mer på bilen

Lovlig totalvekt på en tømmerbil er 26 tonn. Nå vil bransjen ha på noen tonn ekstra for å bedre fremkommeligheten.

Bedre fremkommelighet ved å flytte noen tonn fra henger til bil, mener bransjen. Foto: Frode Tellevik

Bedre fremkommelighet ved å flytte noen tonn fra henger til bil, mener bransjen. Foto: Frode Tellevik

Publisert Oppdatert

En tømmerhenger tåler å laste til 34 tonn totalvekt, når man kjører lovlig. Bilen ikke fullt så mye. Den stopper på 26 tonn. Tom Jensen er en av pådriverne for å få flyttet noen tonn fra henger til bil, med tanke på fremkommelighet.

- Jeg er engasjert i den saken, ja. Vi sloss for å få 28 lovlige tonn på en tømmerbil med luftfjæring og tandem, og heller redusere hengervekten til 32 tonn. Etter flere møter med samferdselsministeren ligger saken nå i departementet til behandling, forteller Jensen.

Mer vekt på drivhjul gir bedre fremkommelighet. Foto: Frode Tellevik

Mer vekt på drivhjul gir bedre fremkommelighet. Foto: Frode Tellevik

Det var i en artikkel i TransportMagasinet høsten 2017 at telemarkingen tok til orde for en endring. Det er tanken om økt trafikksikkerhet og fremkommelighet som ligger bak. - På dager med vinterføre og isete underlag, kan dagens vektfordeling være meget utfordrende, mener han og ser for seg følgende optimale vektfordeling:

9 tonn på foraksel og 9,5 tonn på hver av de drivende tandemakslene. Tilsammen 28 tonn, godt innenfor det bilen er godkjent for. Høyere akseltrykk på alle tre av bilens aksler vil ha stor betydning for styrbarhet og fremkommelighet, hevder han.

Tømmerbilsjåføren fra Telemark er en mann med mange meninger, og legger ikke skjul på at det også er andre aspekter ved transportyrket som påvirker hans engasjement for en tryggere arbeidsplass.

Meninger bak rattet. Tom Jensen fra Telemark. Foto: Frode Tellevik

Meninger bak rattet. Tom Jensen fra Telemark. Foto: Frode Tellevik

Han mener blant annet at semitrailer er for viderekomne. - Du får ikke samme følelsen av å kjøre bil med lass når du kjører semi, mener han. Dermed merker du heller ikke farlig krenging før det er for sent. - En semi er laget for å gå rett frem. Det blir litt som å kjøre gocart og campingvogn, mener han.

Alderen har også satt sine spor hos Jensen, som har trukket følgende konklusjon: - Forskjellen på en ung og gammel Tom Jensen er at som ung tenkte jeg frem til svingen. Nå tenker jeg rundt svingen, fastslår han og legger til en oppfordring om vinterføre. - Senk skuldrene ti centimeter og hastigheten ti km/t, så får du en mye bedre hverdag.

Til slutt lirer han av seg litt frustrasjon over det som av og til kommer frem i avisene. - Det irriterer meg når jeg leser om folk på 93 år som skryter av at de har kjørt skadefritt i over 70 år. Det er isåfall takket være andre. Det er ingen menneskerett å ha sertifikat. Når du ser folk godt over middagshøyden, som knapt kan gå, setter seg i bilen for å kjøre, tenker jeg ofte på om vedkommende fortsatt klarer å reagere kjapt nok hvis noe skjer. Etter min mening burde noen andre enn fastlegen etterprøve om folk er skikket til å ha førerkort, avslutter en engasjert Tom Jensen.

Så da så! Har du sterke meninger? Tips oss gjerne. Vil du heller lese om andres? Abonner her.

Da økningen til 60 tonn på tømmertransport ble innført, la man hele vektøkningen på hengeren. Nå håper bransjen på en justering. Foto: Frode Tellevik

Da økningen til 60 tonn på tømmertransport ble innført, la man hele vektøkningen på hengeren. Nå håper bransjen på en justering. Foto: Frode Tellevik