Tør ikke be om berging

Rekorder i bilberging slåes hvert eneste år. Utlendinger med kjøreforbud reiser ofte hjem med ødelagte bildeler for å reparere i hjemlandet eller må vente lenge før bergingsselskapene får økonomisk garanti fra oppdragsgiver.

Vi tror nok en del aktører vil føle seg provoserte når Vegdirektoratet nå hevder at mange bruker boggiløft istedet for kjettinger. Direktoratet later ikke til å forandre mening i denne saken.

Vi tror nok en del aktører vil føle seg provoserte når Vegdirektoratet nå hevder at mange bruker boggiløft istedet for kjettinger. Direktoratet later ikke til å forandre mening i denne saken.

Opprettet

Men at flere sjåfører vegrer seg for å be om berging fordi sjefen deres har stilt dem personlig ansvarlig for at lasten skal komme frem i rett tid, visste vi ikke. Selv om kanskje ikke overraskelsen er overveldende.

Dette er gjenstand for en sak som avisen Sør-Trøndelag skriver. Bilberger Kurt Fridjofsen i Viking redningstjeneste forteller til avisen at de ofte blir oppringt av norske sjåfører som melder om når utlendingene trenger hjelp. Selv sitter de i bilen og vet ikke sin arme råd. De kvier seg fordi de vet at de selv må betale.

Fridjofsen har selv berget over 30 vogntog i år. Bare to eller tre har vært norskregistrerte.