Torfinn bygget ut hybelen

Etter ni år i Renault Magnum, slo klaustrofobien inn da Torfinn Hagen (60) byttet til Volvo FH 540. Han valgte å slå ut bakveggen.

Torfinn Hagen var så bortskjemt med god plass at han måtte bygge ut den nye Volvoen.
Torfinn Hagen var så bortskjemt med god plass at han måtte bygge ut den nye Volvoen. Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

Telemarkingen flytter brakker og anleggsutstyr for FC Transport på Edland. En jobb han har hatt lenge og som byr på turer over hele landet. Han trives bak rattet, men gode vaner er som kjent vonde og vende. - Det var trangt og stusselig å komme inn i en av disse andre lastebilene etter å ha levd med Magnum i så mange år. Jeg savnet gulvplassen og sittegruppen i bakveggen, så jeg ville ikke gå ned på standarden selv om jeg kjøpte Volvo, forklarer han.

I og med at dette trolig er den siste lastebilen han kjøper, tok han seg derfor råd til å følge en gammel drøm. Torfinn dro til Danmark for å få hjelp. Karl Johan Buur kunne vise til lignende prosjekter tidligere og de ble enige om å sette i gang.

Det nye vogntoget til Torfinn Hagen er spesialbygget for brakketransport. Og hytta er spesialbygget for trivsel.
Det nye vogntoget til Torfinn Hagen er spesialbygget for brakketransport. Og hytta er spesialbygget for trivsel. Foto: Frode Tellevik

- Jeg dro ned med bilen i påsken 2017. Da viste det seg at karosseriverkstedet som skulle ta jobben, nettopp hadde blitt solgt og de nye eierne ville ikke ta jobben likevel. Vi fant et alternativ, Roslev Karosseri, som blant annet hadde erfaring fra mannskapsbiler til brannvesenet. Men det tok tid. De skyldte på at han ene som kunne denne jobben, var sjuk, men månedene gikk uten at noe skjedde. Til slutt dro jeg ned for å hente bilen, men da hadde de kappet av hele bakveggen, så de måtte nesten få fortsette, sier Torfinn og rister smilende på hodet.

Han skulle tatt nybilen i bruk i september i fjor, men hytteprosjektet ble ikke ferdig før i januar. Så gikk det nye måneder med resten av påbygget, så han fikk ikke tatt bilen i bruk før i august i år. Et år forsinket. - Regningen kom på drøyt 250 000 kroner, men det er det verdt, mener telemarkingen, til tross for lang ventetid og uflaks med den danske valutakursen.

Køyen er normalt 80 cm, men kan dras ut til 100 cm.
Køyen er normalt 80 cm, men kan dras ut til 100 cm. Foto: Frode Tellevik

Vi har, når sant skal sies, møtt mange lastebileiere som bruker tilsvarende summer på lakk og annen utsmykning. Så fra oss har Torfinn full forståelse. Dette er hans arbeidsplass, hobby og livsstil, der han tilbringer en stor del av dagene i uken.

- Nå er det gjort og tøft har det blitt. Jeg har stort sett fått det slik jeg ville ha det. Passasjerstolen går mye lengre bak, så nå kan jeg legge ned ryggen eller sitte å spise uten å krangle med dashbordet. Sengen kan dras ut fra 80 til 100 cm om jeg ønsker det og kaffetrakteren har fått egen garasje når den ikke er i bruk, forteller han.

Under sengen er det i tillegg laget et stort oppvarmet rom, med tilgang fra lasteplanet, der surrestropper og diverse kan oppbevares. Det resulterte igjen i at det originale kjøleskapet ble for stort, men et smidig kjøleskap fra Scania fikk plass, og ble montert i stedet. Utvidelsen er på 45 cm, 20 cm mer enn Volvos legendariske XXL-hytter fra noen år tilbake. Og man merker romfølelsen, det er det ingen tvil om.

Torfinn Hagen har bestemt seg for å leve de siste årene som yrkessjåfør på første klasse i sin Volvo FH540 med dual clutch.
Torfinn Hagen har bestemt seg for å leve de siste årene som yrkessjåfør på første klasse i sin Volvo FH540 med dual clutch. Foto: Frode Tellevik
Sikkerheten er ivaretatt i form av en mengde nye stålbjelker i tilbygget. Alt er vel dokumentert og registreringen gikk uten problemer.
Sikkerheten er ivaretatt i form av en mengde nye stålbjelker i tilbygget. Alt er vel dokumentert og registreringen gikk uten problemer. Foto: Frode Tellevik

- Jeg vil heller ha komfort inne enn pynt utvendig, fastslår Torfinn og hevder at de fleste av kollegene har forståelse for investeringen, selv om noen nok syntes at dette er råflott. Lastebileieren innrømmer at han var veldig spent på registreringen da alt var klart i sommer. - Det var delte meldinger fra de jeg snakket med i forkant, så jeg tenkte tanken om jeg måtte registrere den i Danmark først, men det gikk greit. Den ble registrert i Skien i sommer. Vi hadde skaffet mye dokumentasjon og det står i vognkortet at den er forlenget med 45 cm. Alt av førermiljø er urørt, jeg tror det avgjorde saken til min fordel, tenker han.

Torfinn har god plass til å la tankene fly i den romslige Volvohytta, etter at bakveggen ble flyttet en liten halvmeter.
Torfinn har god plass til å la tankene fly i den romslige Volvohytta, etter at bakveggen ble flyttet en liten halvmeter. Foto: Frode Tellevik

Bil og henger er altså bygget opp for brakketransport. Torfinn gikk opp fra 60- til 70-profil på dekkene da han skiftet fra Magnum til Volvo. Det betyr planhøyde på rett over meteren, i motsetning til Magnumens imponerende 98 cm. Da vi møtte ham for å lage dette intervjuet, var han på vei fra Stavanger til Edland med brakkelass, på det som trolig var årets siste tur på den vinterstengte snarveien over Suleskard.

- Vi laster mye for AF, Skanska, Veidekke og de andre store entreprenørene. Brakker og annet anleggsutstyr er hverdagen og transportene går over hele landet. Vi får sett steder vi aldri hadde sett om vi hadde kjørt annet gods, bekrefter han. Bakerst på settet henger en trippelkjerre med kjørebroer både foran og bak. Og under planet hengerto dieseltanker som hver rommer 730 liter. - Jeg slipper å tanke på en tur til Nord-Norge, smiler Torfinn. Han har med andre ord bygget bil for å klare seg lenge på egen hånd.

Trenger du tips til utbygging, kan vi anbefale et abonement på TransportMagasinet.

Særegne lastebiler fortjener særegne skilt.
Særegne lastebiler fortjener særegne skilt. Foto: Frode Tellevik