23948sdkhjf

Torv og travle tider

Tor Erik Bartnes, heretter kalt Toro, skulle reparere en hjullaster på Andøya i 1992. Han er der enda og nå driver han med veldig mye rart.

Team Toro bedriver i all hovedsak lokalkjøring.

Andøy Torv sysselsetter noen av bilene, men entreprenørvirksomheten skal også forsynes og krever sitt av transport.

- Det blir mye leveringer av sand og stein når kundene ringer. Vi har eget grustak og knuser. Dessuten blir det en del brøyting i vinterhalvåret, forteller Henning Valle mens vi er på vei med et lass grus til en privatkunde.

Svingskive

Om det blir ham eller den nye bilen som ventes til firmaet som får brøytejobben til vinteren vet han ikke enda. Uansett henger det en svingskive under tippkassa på det gule vidunderet som kan skaffe inntekter om det blir rolig til vinteren.

Lokal fiskekjøring mellom fiskebrukene har han erfaring med fra tidligere og kontaktene der har han fortsatt.

- Heldigvis bruker de fortsatt norske transportører lokalt, sier Henning.

Rakettbasen

Tilbake på basen er Toro opptatt med å montere traktorhjul. Vi blir med ham for å laste et knuseverk som skal ut til rakettbasen på Andenes.

- Det er litt hektisk om dagen, innrømmer han. Med entreprenørvirksomhet og mye tomtearbeid er det mye som skal følges opp. Slikt tar tid, ikke minst papirmessig.

En ansatt tar seg av mye av kontorarbeidet, men Toro stiller gjerne på kontoret i tre-firetiden om morgenen for å få noen timer arbeidsro før telefonen begynner å ringe. Han vurderer å søke etter en ingeniør for å avhjelpe situasjonen litt.

Grunnlaget

Toro kjøpte seg inn i firmaet til sin daværende svigerfar og overtok etter hvert hele butikken. Slik la han grunnlaget for dagens drift.

- I starten drev vi bare transport, men så ble det kjøpt en gravemaskin da vi mistet kjøringen på torvindustrien i en femårsperiode. Nå har vi fem gravemaskiner og har i tillegg fått torvkjøringen tilbake, smiler han.

I tillegg besitter han knuseverket, hjullaster og to traktorer av den store sorten.

Ni ansatte og fire sommervikarer betjener maskinene, avhengig av torvsesongen.

Lokalt på Andøya har han og de ansatte hatt mange store anleggsjobber i det siste, inkludert mye massetransport.

Torv

Andøy Torv er en stor oppdragsgiver for Team Toro. Bedriften produserer torv, som etter behandling på fabrikken, skipes ut med båt.

Arbeidet består av innhøsting om sommeren, bearbeiding om vinteren og levering fra januar til juni. Denne sommeren er det høstet inn 20 000 kubikk med råvarer.

Til det brukes traktor som høvler av et par centimeter tykt lag på toppen av myra når den er tørr.

500 turer

- Vår kontrakt med Andøy Torv omhandler all palletransport fra fabrikken til utskipingskaia, en strekning på 33 km hver vei. I år skal 16 000 paller fraktes ut. Det skulle bli godt over 500 turer. I tillegg har vi all inntransporten fra feltet på 6000 mål, der det høstes torv om sommeren, og vi kjører sand, grus og stein som de trenger til innblanding på fabrikken. Stort sett alt de trenger av utstyr går gjennom meg. I fjor ga oppdragene der ute en omsetning på to millioner kroner for oss. Om det totalt sett er gravemaskinene eller lastebilene som bidrar mest i kassa varierer veldig fra år til år, sier Toro.

Fargeklatt

Vi konkluderer med at det er en allsidig bedrift han leder, trønderen. En av maskinførerne er tømrer og en annen er rørlegger, så i fjor renoverte de et bad i en stille periode. De har også drevet vaktmestertjeneste på skolene her på øya.

Team Toro kan nok best beskrives som en fargeklatt. Godt plassert i det vakreste landskapet Norge har å by på. Filosofien er nok å trives der man er og med det man gjør.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078