Transport og logistikk 2018

"Kuppet" av Girteka og Vlantana?

Da bjellesaukonferansen Transport og logistikk åpnet på Gardermoen i dag, var det uten synlig Bring, og omkranset av to litauiske selskaper.

Både utstilling og konferanse. Og tøffeste bil - og ikke minst utstiller med flest biler! - var det John Lauvstad, Odd Dalland og Norsk Scania som sto for med en utrolig lekker biltransportbil bygget på nye G-serie..
Både utstilling og konferanse. Og tøffeste bil - og ikke minst utstiller med flest biler! - var det John Lauvstad, Odd Dalland og Norsk Scania som sto for med en utrolig lekker biltransportbil bygget på nye G-serie.. Foto: Haakon Førde
Publisert Oppdatert

Bjellesaukonferanse, ja. For det som finnes av signalpersoner og -leverandører i norsk transport og logistikk er på Gardermoen i dag, i kveld og i morgen.

Og litt dramatikk kunne de oppleve.

I den store salen med mange hundre mennesker, var den ene veggen prydet av en Girteka-bil i sin fulle velde. På motstående vegg en tilsvarende Vlantana-bil.

Ingen norske.

Vegdirektøren med solid innledning
Vegdirektøren med solid innledning Foto: Haakon Førde
Omkranset av Vlantanapå den ene sideveggen.
Omkranset av Vlantanapå den ene sideveggen. Foto: Haakon Førde
Og Girteka på den andre. Mao. litauisk storeslem i dag.
Og Girteka på den andre. Mao. litauisk storeslem i dag. Foto: Haakon Førde

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen innledet imidlertid konferansen med et godt foredrag om rikets tilstand, uanfektet av litauere og stikk til SVV om Nye Veier.

Allerede har det også vært flere interessante taler fra næringstopper, transportkjøpere og vareeiere enn det har vært mulig å rekke over.

En ikke ubetydelig interesse lå det selvfølgelig også over den spissede foredragtittelen "Seriøse vs useriøse" med NLF-Mo og Girtekas Kaas Mortensen på innlederlisten.

Som antagelig ventet fra de fleste, kunne Girteka skilte med utvikling, standard og ambisjoner som er til å ta pusten fra bransjen. De er allerede størst i Europa - og har tenkt å bli langt større.

Og mener f.eks. at fremover må transportører som vil overleve og tilfredsstille kundenes behov til færre leverandører, disponere 500 biler eller flere.

NLF-Mo kunne på sin side avfeie at de var utlendingene man ville til livs, men de useriøse uavhengig av nasjonalitet. Og størrelse.

For når 80 prosent av NLFs medlemmer har fem biler eller færre, og det er disse medlemmenes fremtid NLF jobber for, ja da er det klart at interessemotsetningene, eller i det minste bransjefilosofiforskjellene, stikker temmelig dypt mellom NLF og Girteka.

Om innrammingen av Girteka- og Vlantana-biler i storsalen sa Mo dette:

Girteka forklarer hvorfor størrelse teller.
Girteka forklarer hvorfor størrelse teller. Foto: Haakon Førde

- Hvis en så viktig møteplass for norske transportbedrifter og deres kunder ikke greier å finansiere denne uten å måtte gå til utenlandske selskaper så er det virkelig ille. Derfor håper jeg det var et politisk statement fra arrangøren, og det kan vi tåle.

Påfølgende debatt om seriøse kontra useriøse ble heller tam. Det var faktisk Girtekas Kaas Mortensen som selv bragte opp den famøse sykkeltyverisaken.

Og NLF kjemper for de små. Begge er enige om å være seriøse.
Og NLF kjemper for de små. Begge er enige om å være seriøse. Foto: Haakon Førde

Og Geir A. Mo som i en replikk kunne medgi at "facebookpolitiet" faktisk er noe av det som skader transportbransjen i Norge aller mest.

Og med det som bakteppe kan vi fastslå at det på denne konferansen er de faglige trender, utviklinger og oppdagelser som står i førersetet.

Samt litt tyrolermusikk, øl og vår nye samferdselsminister som både skal tale nå om litt - og være med på festmiddagen på konferansen som fyller 60 år denne gangen.