Transport og logistikk forbundet

Tar bussen for å møte medlemmer

Vårt ferske fagforbund tar bussen for å møte medlemmer.

Ny buss - nye muligheter. Nå står Nord-Norge for tur. Foto:Stig Fjeldstad

Ny buss - nye muligheter. Nå står Nord-Norge for tur. Foto:Stig Fjeldstad

Publisert Oppdatert

Sommerens best organiserte busstur var det Transport & Logistikk Forbundet (TLF) som sto for.

Tungt.no ble med på noen timers hektisk medlemsjakt.

Mannskap på bussen var Gunnar Nordvik og Stig Fjeldstad, et ikke helt ukjent radarpar for TMs lesere.

Det rullende kontoret har i skrivende stund vært på tur i fire måneder allerede, og TLF har så smått begynt å merke effekten.

Øst- og Sørlandet er unnagjort. Nå jobber man seg stadig nærmere Nord-Norge.

Først må de bare få den nye bussen på stell. (De har allerede slitt ut en...)

Målet er at alle landets fylker skal få besøk av TLFs rullende kontor minst en gang i året.

- Det er vanskelig å legge for bastante planer, men vi har planer om en Nord-Norgetur i løpet av senhøsten. Ut over det kommer vi nok til å konsentrere oss mest om de store transportårene som E6 nordover fra Oslo og trafikken øst-vest, forteller Gunnar.

Det er Svein Furøy, Stig Fjeldstad og ham selv som rullerer på livet i bussen.

Gunnar Nordvik er kjapp med å legge inn medlemmer hvis sjansen byr seg. Foto: Frode Tellevik

Gunnar Nordvik er kjapp med å legge inn medlemmer hvis sjansen byr seg. Foto: Frode Tellevik

Her bor de og her arbeider de. Bussen er bygget som en leilighet med alle faciliteter. Derfor kan de være på transportbransjens arena, natt og dag.

Dette er også filosofien bak det nye forbundet. Ut å møte medlemmene der de er og selv se og føle på hvor skoen trykker.

Forøvrig en resept vi har stor tro på.

Foreløpig er forbundet i en lykkelig startfase, der man kan reise, se og prate. Når medlemsmassen øker, blir det desto mer papirarbeid og kontorjobb.

Gunnar peker på Svein Furøy som den som må fordype seg mest i det. Han selv og makker Stig trives best ute på veien.

I løpet av året skal det også avholdes et landsmøte og velges forbundsstyre.

Medlemmene blir øverste organ her, som i de andre forbundene.

Så hvordan går medlemsjakten?

TLF er som kjent et rent godsforbund. Man kan derfor ikke gå på de store busselskapene for å hente inn mengdene av medlemmer. Transportbedriftene er som regel mindre i omfang, helt ned til enbilseieren.

TLF har stilt inn sitt hovedfokus på grasroten.

- Du sitter ikke lenge på et kontor i Oslo før du blir utdatert på hva som foregår ute på veien, konkluderer Gunnar.

Mens andre låser kontordøren og går hjem om kvelden, parkerer TLF bussen på en truckstop og får besøk av sjåfører etter hvert som de parkerer.

Det blir samtaler utav det. Viktige samtaler. De første seks ukene var over 400 sjåfører innom og fikk servert vafler og kaffe.

Døgnhvilen tas der sjåførene er. Slikt blir det viktige samtaler av. Foto: Frode Tellevik

Døgnhvilen tas der sjåførene er. Slikt blir det viktige samtaler av. Foto: Frode Tellevik

- Vi får høre om lønnssystemer, hvor utlendingene kjører og hva de kjører. Vi får også besøk av utenlandske sjåfører i bussen og når de får en vaffel, begynner de også å prate. Vi er så oppdatert som man kan være, fastslår han.

Mottakelsen TLF har fått disse ukene har vært svært så positiv. Til og med facebooksiden har fått være i fred. Ingen nettroll eller surmaget kritikk foreløpig.

- Vi er veldig glade for at også bileiere er positive til oss. Selv om vi er en arbeidstakerorganisasjon, er det viktig for oss å huske at bileiere og sjåfører sitter i samme båt. Sliter bileieren, går det ut over sjåføren, fastslår Gunnar.

Hva har så TLF gjort for å bli mer spiselig for en bileier enn sine konkurrenter?

- Vi er tydelige og besøker bileierne for å forklare hva vi står for. Dermed avmystifiserer vi det hele og når sjåførene kommer og forteller at de har organisert seg, så er det greit. Da vet bedriftseieren hva dette handler om, i stedet for at han får et overraskende brev med et trafikkkrav på bordet.

Avtalefestet pensjon er for eksempel en tung sak for oss bileiere.

AFP-ordningen koster mye penger for en bedrift og passer ifølge Gunnar ikke inn i transportbransjen.

- Det er kanskje ikke så mange sjåfører som står i jobben frem til pensjonsalderen. I tillegg skifter mange sjåfører arbeidsgiver ganske hyppig. Da betaler man kanskje inn til AFP i noen år og så slutter sjåføren og ingen får nytte av pengene. Derfor har vi valgt å ikke ha med dette i våre avtaler, sier han.

I stedet satser TLF på pensjonssparing for å få unge sjåfører til å ta ansvar for sin egen pensjon. - Tar du ikke ansvar for egen pensjon, får du ikke være medlem i TLF, sier Stig Fjeldstad og utdyper. - Jeg frykter at mange av dagens sjåfører kommer til å ende opp som minstepensjonister. Derfor krever et medlemsskap hos oss at man starter en pensjonssparing, der vi tilbakefører tjue prosent av kontingenten. En annen kjent fordel med å være organisert er advokathjelp dersom noe skulle skje. Eller du ramler ned fra planet og skader deg. En yrkesskade medfører en solid runde hos NAV. Er du organisert, er det vi som tar den runden for deg, opplyser Stig.

TLF har som mål å nå tusen medlemmer det første året. De ligger an til å nå målet allerede før jul.

Og til deg som tror du går ned i lønn hvis du inngår en tariffavtale. Du gjør ikke det.

Følg utviklingen og hold deg oppdatert, abonner på TransportMagasinet

Stig Fjeldstad er vant til livet på veien. Nå vil han samle sjåførene han har hilst på i alle disse årene. Foto: Frode Tellevik

Stig Fjeldstad er vant til livet på veien. Nå vil han samle sjåførene han har hilst på i alle disse årene. Foto: Frode Tellevik