Dagens transportips: Smart kjøpeguide er åpnet

Transportkjøperguiden velgtransport.no er nå åpnet. Første trinn er å fylle på med kvalifiserte transportører - og det kan man gjøre selv.

Det er TLF som står bak den nye tjenesten, men den gjelder alle forbund og hele bransjen. Arkivfoto: Svein-Ove Arnesen
Det er TLF som står bak den nye tjenesten, men den gjelder alle forbund og hele bransjen. Arkivfoto: Svein-Ove Arnesen
Publisert Oppdatert

- Nytt transportregister, Svein Furøy? Fortell!

- Vi åpner nå Trygg Transport-konseptet med merking av biler og muligheten for transportkjøpere til å sjekke transportøren gjennom nettstedet www.velgtransport.no.

Fra TLF sin side er dette kanskje et av de viktigste grepene i arbeidet med å gi transportbransjen mer ordnede forhold.

- Det må du utdype?

- Norsk transportnæring er seriøs. Nesten alle ser på det som uakseptabelt å bryte loven, jukse med lønninger eller unndra seg skatter og avgifter.

Men det finnes også aktører som ødelegger. Det utgjør en trussel for trafikksikkerheten, og ikke minst bidrar det til å svekke rimelige og anstendige lønns- og arbeidsvilkår for ansatte i sektoren. Vi aksepterer ikke sosial dumping eller uanstendige arbeidsforhold.

- Men hvordan?

- På denne nettsiden kan transportkjøpere sjekke hvilke aktører som driver seriøst, hvilke som satser på lærlinger, om de bruker fagarbeidere, hvilke sertifiseringer de har og hvor mange i bedriften som er fagorganiserte.

Et av flere kriterier for å registrere bedriften er at man må ha en gyldig tariffavtale med en landsomfattende fagforening (TLF, NTF, YTF). Dette for at tillitsvalgte skal kunne følge opp og kontrollere at bedriften følger retningslinjene.

- Hva er retningslinjene, helt konkret?

  • En TT bedrift forplikter seg til å ikke benytte seg av transportører som driver sosial dumping.
  • En TT bedrift deler overskuddslass med andre TT bedrifter når dette er mulig.
  • En TT bedrift følger regelverket som transportørene er pålagt.
  • En TT bedrift har en god dialog med sine ansatte og fokus på trafikksikkerhet og miljø.
  • En TT bedrift lever opp til innholdet i hovedavtalen og tariffavtalen.

Men fortsatt er det altså opp til bedriftene å registrere seg. Tungt kommer tilbake med mer.